Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Nyt redskab taget i brug for at sikre portører på Herlev Hospital

Efter et påbud fra Arbejdstilsynet har man indført begrebet 'defusing' i Service- og Logistikafdelingen på Herlev Hospital.

»Vi tager arbejdshandskerne på og går i gang med at gøre noget ved det med det samme.«

Sådan lyder det kort og godt fra afdelingsleder for Service- og Logistikafdelingen på Herlev Hospital Louise Lindelof.

Og udtalelsen kommer efter et besøg og et efterfølgende påbud fra Arbejdstilsynet, som blev givet i slutningen af maj.

»Når vi modtager rapporter fra arbejdstilsynet, så tager vi det altid til os. Det er fint, at de kommer og ser noget, vi ikke selv havde set. Og så må vi gøre noget ved det,« siger Louise Lindelof.

Men hvad er det så helt præcist, der ikke har været godt nok i afdelingen?

Traumatiske hændelser blev ikke håndteret korrekt

Dykker man ned i rapporten, kan man læse sig frem til, at det primært er portørerne ansat i afdelingen, som ikke har været informeret i tilstrækkelig grad om, hvad man skal stille op, hvis man har været ude for en traumatisk hændelse.

En portør står for alt transport. Og det job betyder, at portørerne kommer ud i alle afkroge af hospitalet, og at de derfor oplever en del hændelser som hjertestop, traumer eller udadreagerende patienter og pårørende.

Men hvis en portør havde været ude for en ubehagelig situation, så får de ikke altid talt om og bearbejdet den situation efterfølgende. Og det kan altså have en negativ indvirkning på portørerne, er Arbejdstilsynets vurdering.

»Vi har altid haft en procedure for, hvordan man skal reagere og handle, hvis man som portør oplever noget, der er ubehageligt. Men proceduren er bare ikke blevet fulgt, fordi vi ikke har været gode nok til at sprede budskabet ud til alle, og det har heller ikke være formaliseret godt nok,« forklarer Louise Lindelof.

Begrebet defusing er indført

Som et led i at efterkomme påbuddet fra Arbejdstilsynet, er alle koordinatorer og mellemledere i afdelingen blevet undervist, hvordan man skal reagere, når en portør har været ude for noget ubehageligt.

Og så har man udviklet et nyt redskab, der kaldes defusing.

»Defusing er en mulighed for at tage en samtale med en kollega eller en leder, hvis man har haft en ubehagelig oplevelse. Det er ligesom skridtet for en debriefing, som har været en mulighed altid,« siger Louise Lindlof.

Afdelingslederen fortæller i den forbindelse, at tiltaget først lige er blevet udrullet, og at det derfor er meget nyt. Få har dog allerede benyttet sig af defusing.

»Det er medvirkende til at skabe en større tryghed i gruppen, fordi vi nu gensidigt er blevet enige om, at vi handler på en bestemt måde, når man oplever noget ubehageligt. Men det er selvfølgelig svært at sige noget om allerede, fordi det stadig er så nyt,« siger Louise Lindlof.

Der er omkring 1.000 ansatte i Service- og Logistikafdelingen, og omkring 71 portører på arbejde ad gangen.

Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!