Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Sisyfos-arbejde? Derfor vælger DSB at reparere trafikeret flisegulv igen – og igen

År efter år vælger DSB at reparere eller udskifte det ødelagte flisegulv ved trapperne ned til tunnellen under Herlev Station, men hvorfor egentlig?

Knap 11.000 pendlere står hver dag af og på S-toget på Herlev Station, og det sætter sine spor. Ikke mindst på fliserne på det plateau, der findes mellem trapperne op til forpladsen foran stationsbygningen. Hvert år knækker de som følge af belastning og vejrlig, og hvert år vælger DSB at lægge nye fliser på. Senest også i år, hvor man har udskiftet samtlige fliser på gulvet. Men hvorfor egentlig? Hvorfor ikke finde et mere slidstærkt alternativ?

Herlev Bladet har sendt spørgsmålet videre til DSB, som står for området og fået et skriftligt svar fra underdirektør og ejendomschef i DSB, Lars Gøtke.

Venter på flytning

‘Vi har renoveret og fornyet fliserne, fordi flere af dem er ødelagte af frostsprængninger. Vi har valgt at gøre det på den måde, fordi der venter et større arbejde forude med først flytningen af stationen og dernæst reetablering af området. Og så tager vi sammen med kommunen stilling til, hvad der skal ske med området til den tid,’ skriver han.

Ifølge BaneDanmark, som driver skinnenettet, forventer man, at flytningen af stationen/perronen, som i øvrigt også indebærer nedrivning af den eksisterende perron med det hvide hus, står færdig til efteråret 2026. Altså året efter, at letbanen forventes færdig.

LÆS OGSÅ: Planen for flytning af perron sat på skinner

Den nye perron, som den ifølge skitserne, kan komme til at se ud, når den skal flyttes tættere på ringvejsbroen og letbanestoppet. Billedet øverst viser den nye perron set fra ringvejsbroen. Illustrationer: BaneDanmark.

Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!