Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Lidt mere fravær i Herlev

Dansk Industri (DI) har lavet en analyse over elevfraværet på landets folkeskoler.

Med en dugfrisk analyse over elevfraværet fra 0. til 9. klasse i landets folkeskoler råber Dansk Industri (DI) vagt i gevær. Det sker, fordi analysen viser, at der er store forskelle på børns fravær i folkeskolen. Ifølge DI havde elever i Odder Kommune i gennemsnit 12 dages fravær i skoleåret 2021/2022, mens elever i Gribskov Kommune var topscorer med et gennemsnitligt fravær på 22 dage svarende til 11,2 procent om året.

»Derfor er det helt afgørende, at den enkelte kommune tager hånd om problemet, for det er sandsynligt, at børn med højt fravær i forvejen befinder sig i en sårbar gruppe, hvor de har brug for mere hjælp til at komme i skole,« lyder der fra underdirektør i DI, Mikkel Haarder, i en pressemeddelelse.

Lidt mere fravær

For Herlevs vedkommende ligger skolerne nogenlunde midt i feltet med en fraværsprocent på 8,5 lig med 17 fraværsdage i gennemsnit. Det er mere end de nabokommuner, som Herlev ofte sammenlignes med og én dag over landsgennemsnittet.

Ifølge analysen er det især i kommuner på Sjælland og Lolland-Falster og i Nordjylland, at elever er mere væk end gennemsnittet.

Fravær i folkeskoler for 0-9. klasse, skoleåret 2021/2022

Herlev 8,5% 17
Ballerup 7,7% 15
Glostrup 7,6% 15
Rødovre 7,2% 14
Gladsaxe 6,8% 14
På landsplan 8,0% 16

 

Alle kommuner bør kunne sænke fraværet

Underdirektør Mikkel Harder vurderer, at han ikke mener, det er realistisk, at elever har et fravær på nul.

»Men i nogle kommuner står det rigtig godt til i forhold til, hvor meget fravær eleverne har – og i andre kommuner står det skidt til. Hvis vi får løftet alle kommuner til samme niveau som dem, der klarer sig bedst, så betyder det reelt, at 4.000 af børnene går et helt år mere i skole,« påpeger han.

I analysen fremgår også, at der ‘i stort set alle kommuner er et potentiale for at sænke fraværet blandt elever, da analysen bliver lavet for hvert enkelt klassetrin. Hvis der ikke var potentiale for flere skoledage i en kommune, skyldes det, at kommunen var i den bedste fjerdedel på alle klassetrin’.

ANDRE HISTORIER: Her er personaleudskiftningen lavest

Og det er vigtigt, at man gør en indsats, lyder det. For ‘grundskoleelevers fravær påvirker også arbejdskraft blandt forældre til fraværende børn, hvis forældrene bliver nødt til at blive hjemme fra arbejde. Det påvirker også elevernes videre vej gennem uddannelsessystemet og arbejdsmarkedet’.

Dansk Industris analyse er med data fra skoleåret 2010/2011 og frem til 2021/2022, som Børne- og Undervisningsministeriet ligger inde med. Der tages udgangspunkt i 200 skoledage på et år, og specialskoler er ikke med i analysen.

Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!