Herlev Bladet

Troede de flyttede ind i nybyggeri: “Det er jo moderne slum”

72-årige Inge Ekelund og 79-årige Aage Nielsen solgte i 2020 deres elskede parcelhus på Falster på grund af sygdom. Planen var at flytte til Herlev i en af Frimærkets nye lejligheder, hvor de ikke skulle tænke på andet end at nyde tilværelsen. Sådan gik det ikke.

Hvide vægge, store vinduer med masser af lysindfald og nye køkken-/bad-faciliteter. Ved første øjekast ligner den lejlighed, som ægteparret, 72-årige Inge Ekelund og 79-årige Aage Nielsen, lejede i juni 2020, dét, den blev proklameret til at være i salgsbrochuren: ‘En spritny og attraktiv lejelejlighed i god kvalitet’. Men efter en rundvisning og længere snak med ægteparret, der slutter turen i Inges hobbyrum, hvor blandt andet hendes store Elvis-fascination toner frem på vægge og reoler, fristes man til at skrive: ‘Return to sender’ om nybyggeriet ‘Frimærket’.

Det er i alt fald ægteparrets vurdering efter to års tovtrækkeri med både skiftende ejere og administrationsselskaber.

LÆS OGSÅ: Flere partier vil kæmpe for lavere bygninger og bebyggelsesprocenter

»Vi havde forestillet os, at vi skulle flytte ind i noget nyt, som fungerede. At vi ikke skulle røre en finger i forhold til, at vi før havde hus og have, men dét, vi har fundet ud af hen ad vejen, er, at det er noget forfærdeligt byggeri,« fortæller Aage Nielsen, mens Inge Ekelund tilføjer:

»Det er jo moderne slum. Man ser det ikke lige, når man kommer ind, men det er indmaden og interiøret. Det er bygget af dårlige materialer. Jeg vil kalde det ‘LEGO-huse’,« siger hun, der har boet det meste af sit liv i Herlev, men flyttede i et 150 kvadratmeter stort hus i Nørre Alslev på Falster, da hun mødte sin anden mand, Aage Nielsen, for knap 16 år siden.

De udtaler sig på egne vegne, men understreger, at deres naboer har de samme erfaringer – nogle er sågar flyttet ud igen.

Så godt ud i starten

Begge er pensionister, hun efter mange år som tv-journalist på Kanal Sjælland, og han som finansdirektør for en større produktionsvirksomhed. Op imod 60 år har de begge brugt på arbejdsmarkedet, og derfor havde de også forestillet sig, at de nu skulle læne sig tilbage og ikke tænke på andet end børn og børnebørn, lidt ferierejser og god mad og drikke. Og gerne et sted, der tog højde for Inges gigt og Aages dårlige ryg, pacemaker og nervesygdom, der gør, at han har svært ved at gå langt og op ad trapper.

Det er jo moderne slum. Man ser det ikke lige, når man kommer ind, men det er indmaden og interiøret. Det er bygget af dårlige materialer

»Vi har aldrig været tættere på de 100, så vi vil gerne nyde vores forfald, som vi kalder det,« smiler Aage Nielsen, der sammen med hustruen ellers brugte en del af de første pensionistår på hus og have og deres livsstilsbutik på Falster ‘Spice Surprice’, som i øvrigt stadig findes. Men med alderen begyndte kroppen at brokke sig, og de besluttede sig for at finde en lejebolig tættere på familien, som blandt andet bor i Herlev. Og så faldt de altså over nybyggeriet ‘Frimærket’.

»Vi var inde og se lejligheden, som vi kunne være de første til at flytte ind i, og jeg kiggede på det og tænkte på min ryg, og det så da godt ud,« husker Aage Nielsen, der understreger, at det var afgørende, at der for eksempel var en elevator.

Lejligheden strakte sig over 109 kvadratmeter fordelt på fire værelser, og selvom huslejen var væsentligt højere, end de var vant til på Falster, så sprang de til.

Ifølge et ægtepar, der har boet to år i Frimærket, bliver der sjældent gjort rent i fællesarealer herunder vindueskarmene. Foto: Kenneth Hougaard.

Mange problemer små…

Men der gik ikke mange timer, fra de flyttede ind i juni 2020, til de første problemer begyndte at melde sig.

»Komfuret var det første, vi lagde mærke til, man kan højst bruge to kogeplader ad gangen, så vi begyndte kun at lave ovnmad, men når den var færdig, tog ovnen næsten et kvarter om at køle ned, og det larmede så meget, at vi ikke kunne høre hinanden,« fortæller Aage Nielsen, der fortsætter med de hårde hvidevarer.

For den var også gal i badeværelset. Vaskemaskinen havde intet kogeprogram, og brugsanvisningen var på et fremmedsprog, som ingen af de to forstod. Tørretumbleren ved siden af udsendte fugtig varme på langt over 30 grader, hvilket gjorde, at den skulle køre i timevis for at tørre tøjet, da det var den samme fugtige luft, den sugede ind. Udsugningen virkede nemlig heller ikke optimalt.

»Så forslog man os at lade døren til badeværelset stå åben, men udover at det larmede mere end det antal decibel, som Sundhedsstyrelsen tillader, medvirkede det også til, at støvet fra tørretumbleren lagde sig alle vegne i lejligheden,« beretter Aage Nielsen, der efterlyste et ordentligt støvfilter og i øvrigt også en motordrevet emhætte, da den nuværende ifølge ham ikke bestod A4-testen.

Aage Nielsen fortæller videre om fryseren, som ikke kan justeres, hvorfor temperaturen hele tiden er 25 minusgrader. Og apropos temperaturregulering, så måtte han selv flytte væg-termostaterne i lejligheden for at få varme, fordi de var placeret så tæt på hinanden, så når den ene termostat startede, lukkede den ned for den anden.

Med ovenstående in mente har ægteparret mange gange måtte tilkalde håndværkere, hvilket sker via administrationsselskabet Newsec.

»Håndværkerne er så søde, og vi føler nærmest, de er i familie, fordi vi har set dem så mange gange,« griner Inge Ekelund, der oplyser, at de har fået rettet op på noget af det nævnte, men ikke det hele.

Alle de nævnte hvidevarer er i øvrigt af det italienske brand Indesit, som generelt betragtes som et lavprismærke.

Kunne ikke komme ind

Udover ‘indmaden’ er væggene ifølge ægteparret skæve, og så er de så hårde, at man nærmest skal bruge en slagboremaskine for at få noget hængt op. Derudover kommer der let mærker i parketgulvet, og man kan ikke slibe det yderligere ned, for så er man nede ved cementen, anfører Inge Ekelund.

Men hvor ovenstående er små, men bestemt ikke ligegyldige irritationsmomenter i hverdagen, er de ikke det værste, som ægteparret har oplevet i Frimærket.

»Elevatoren har været ude af drift fire gange, og hver gang har varet omkring otte til 10 dage,« fortæller Aage Nielsen, der netop købte ind på stedet, fordi han er afhængig af en elevator.

Han forklarer, at driftsforstyrrelserne har skyldtes, at når det regnede kraftigt, løb der vand i elskabet, som elevatoren er tilkoblet, og så slog det fra. Problemet, der nu endelig er løst, var ifølge ham forårsaget af, at man i forbindelse med byggeriet ikke havde tætnet fjernevarmeledningens tilkobling til Frimærket godt nok, hvorfor kælderen og skabet blev oversvømmet, når det regnede.

Håndværkerne er så søde, og vi føler nærmest, de er i familie, fordi vi har set dem så mange gange

»En af gangene kom vi hjem fra en ferie i Norge, det var fredag eftermiddag, og det regnede meget. Vi havde vores kufferter med, men vi kunne ikke låse hoveddøren op med vores elektroniske nøglebrik. Og der var ingen hjemme i stueetagen, som vi kunne få hjælp hos, så jeg ringede jeg til nødberedskabet, et akutnummer, og fik fat i Falck, fordi Newsecs folk var gået hjem klokken 16. Falck ville så kontakte en vagt i Newsec, men vi hørte aldrig fra dem. Ingen tog telefonen hos Newsec, men så kom der en, som lignende en håndværker, han gik ned i kælderen, og så shanghajede jeg ham,« beretter Aage Nielsen, der på den måde ved rent held fik hjælp til at komme ind.

Hvis ikke, det var sket, havde han og hustruen aftalt at booke et værelse på Herløv Kro på Newsecs regning.

»Newsec hørte vi aldrig fra,« tilføjer Aage Nielsen og bemærker, at den nævnte håndværker tilfældigvis var fra Jønsson, altså den virksomhed, der havde bygget Frimærket.

Artiklen fortsætter under billedet.

Ifølge et ægtepar, der har boet to år i Frimærket, bliver der ikke gjort tilstrækkeligt rent i affaldsrummet. Privatfoto.

Overvejer at flytte

Ægteparret har tydeligvis sparet en masse frustrationer sammen i løbet af de to år, de har boet i Frimærket. For eksempel er den også gal med rengøringen af fællesarealerne, der ifølge dem er næsten ikke-eksisterende, hvorfor de selv må svinge moppen, når de får gæster. Derudover tømmes affaldsrummet ifølge dem sjældent. Og så har de bemærket, at muligheden for at komme i kontakt med administrationsselskabet efter at Newsec har overtaget, er blevet drastisk begrænset. Da bygherren ALFA Development (tidligere ELF, red.) stadig stod for beboerkontakten, kunne man henvende sig dagligt fra klokken 7 til 16, men nu kan man kun komme igennem på telefon mandag, onsdag og fredag fra klokken 9 til 11, lyder det.

Inge Ekelund og Aage Nielsen har jævnligt taget kontakt til Newsec for at belyse problemerne og har også klaget til ejeren af Frimærket blandt andet med henblik på at få huslejerefusion. Men ejeren Axa Investment Managers (Axa IM), som blandt andet investerer i ejendomme, og som er en del af den franske forsikringskoncern Axa, er ikke vendt tilbage. Axa købte i øvrigt også Den Grønne Fatning af ALFA Development i juni 2021.

Nu har I sikkert brugt meget tid og energi på at få problemerne løst, men hvor længe gider I at blive ved?

»Vi er begyndt at lede efter ny lejlighed, og hvis den rigtige kommer, altså en, der ligger centralt i Herlev, så flytter vi,« lyder det fra ægteparret, der oplyser, at de betalte omkring 12.000 i husleje, da de flyttede ind i 2020 – en pris, der i dag er steget til cirka 15.000 kroner.

Artiklen fortsætter under billedet.

Frimærket består af flere bygninger. Inge og Aage bor i den første, hvis man kører mod syd på ringvejen. Foto: Kenneth Hougaard.

En bedre dialog

Herlev Bladet har kontaktet administrationsselskabet Newsec, som har været i dialog med ejeren Axa IM og har valgt at svare på dennes vegne pr. mail. Det er dog langt fra alle Herlev Bladets spørgsmål, som er blevet besvaret. Det skyldes ifølge Newsecs kommunikationschef, Martin Bekker Bauer, at det er noget, som man sammen med ejendommens ejer vil tage i dialog med lejerne i Frimærket. De ubesvarede spørgsmål fremgår nederst.

Kommunikationschefen understreger, at Herlev Bladets historie om ægteparrets oplevelser har givet stof til eftertanke:

‘Vi kommer på baggrund af dette samt de løbende input, vi får fra vores lejertilfredshedsundersøgelser, til at have en intensiveret dialog med lejerne,’ lyder det.

Spørgsmålene:

Ægteparret har en oplevelse af, at I ikke vender tilbage på deres henvendelser, hvad siger I til det?

‘I Newsec ønsker vi at levere en service og ejendomsdrift af høj kvalitet. Det gælder også i Frimærket i Herlev, hvor vi varetager administration og ejendomsservice. Derfor bestræber vi os også altid på at besvare henvendelser fra vores lejere inden for rimelig tid. Vi beklager, hvis det i nogle tilfælde ikke er lykkedes.’

Hvordan kan det være, at ægteparret har oplevet ikke at kunne kontakte jer på vagttelefonen uden for normal åbningstid altså akut?

‘Lejerne i Frimærket kan kontakte os vedrørende ejendommens drift på både telefon, mail samt på Newsecs online bestillingsplatform, hvor alle typer af opgaver kan indrapporteres 24/7. Når vi modtager en henvendelse vedrørende ejendommens drift, forsøger vi altid at besvare alle lejere på deres servicehenvendelser den førstkommende hverdag. Uden for normal åbningstid kan vi desuden kontaktes på en akut vagttelefon hele døgnet.’

Hvorfor er viceværtfunktionen blevet reduceret fra alle hverdage mellem klokken 7-16 til to timers telefontid tre gange om uge?

Ægteparret har en oplevelse af, at der ikke bliver gjort ordentligt rent i opgangene og aldrig er blevet gjort rent i vindueskarme, mens vinduerne aldrig er blevet pudset. Ydermere er gangarealerne foran depotrummene ifølge beboerne, som har billeder af det, heller aldrig blevet gjort rent, og skralderummet bliver ikke tømt, hvad tænker I om det?

‘Vores driftsmedarbejdere er på ejendommen to gange om ugen for at tømme skralderum og sikre renhold på ejendommen. Det betyder, at det i nogle tilfælde vil kunne opleves, at der mangler renhold i de sidste dage op til, at vi er på ejendommen. Men derfor lytter vi også til lejerne, hvis der viser sig at være behov for en yderligere indsats på det område. Det samme gælder udbedring af fejl og mangler, hvor vi er i løbende dialog med lejerne om de konkrete sager, så vi sammen med ejendommens ejer kan tage hånd om de ting, der måtte opstå.’

Hvorfor må nogen i Frimærket holde husdyr, når nu der står i vedtægterne, at det må man ikke? (ægteparret måtte aflive deres kat, før de flyttede)

‘Når det handler om husdyr i ejendommen, så er det korrekt, at det som udgangspunkt ikke er tilladt ifølge husordenen. Ved henvendelse til administrator er det imidlertid muligt at søge om tilladelse til maks. ét husdyr.’

‘For Newsec og ejendommens ejer er det meget vigtigt, at Frimærket lever op til de forventninger vores lejere har til moderne og attraktive lejeboliger. Vi vil fortsat gøre vores bedste for at leve op til lejernes forventninger.’

De ubesvarede spørgsmål:

Elevatorerne har på grund af strømsvigt været i udu fire gange af 8-10 dages varighed hver gang. Nogle gange virker nøglebrikkerne til dørene heller ikke. Hvorfor skal der så lang tid hver gang, før det bliver lavet?

De hårde hvidevarer virker ifølge beboere ikke optimalt og er blevet forsøgt udbedret mange gange. For eksempel virker kun to kogeplader ad gangen ud af fire. Ovn, vaskemaskine og tørretumbler larmer mere end det tilladte. Mht. tørretumbleren virker aftrækket ikke på badeværelset, så den kører i uforholdsmæssig lang tid, medmindre beboerne åbner døren. Da støvfilteret heller ikke virker, gør det, at der kommer støv i hele lejligheden. Hvorfor ikke komme beboerne i møde og udskifte hvidevarerne i stedet for at blive ved med at reparere?

Hvorfor er det ikke muligt at booke en gæsteparkering?

Hvorfor er der ikke et beboerlokale?

Hvad tænker I om at skulle administrere et nybyggeri med så mange fejl og mangler, som der her bliver beskrevet, og som gentagne gange kræver udbedringer?

Har I været bekendt de mange fejl og mangler, før I overtog administrationen?

Hvad gør I for at hjælpe beboerne med at løse de mange fejl og mangler?

Hvad har I gjort for at gøre ejer opmærksom på de mange fejl og mangler?

Overordnet set og med jeres erfaring, hvor normalt er det, at et nybyggeri har så mange fejl og mangler?


‘Frimærket’ ligger på den gamle posthusgrund på Herlev Ringvej 4-8 (og Hyrdindestien 9) og består af 90 lejemål. Det er udviklet af Alfa Development (tidligere ELF Development, red.) og bygget af Jönsson i 2018-20. Byggesum: 145 millioner kroner.

April-juni 2021: Alfa Development sælger for knap 300 millioner kroner til en fond, som varetages af en af verdens største kapitalforvaltere AXA IM fra Frankrig. Samtidig overtager Newsec ejendomsadministrationen.

 

Du er måske også interesseret i
Kommentarer
Henter kommentarer.....