Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Debatindlæg: Nu må forvaltningen lige sætte farten ned

Debatindlæg fra: Kim Kristensen, projektleder Herlev Moderaterne

Med vedtagelsen af Trafiksikkerhedsplanen 2024-2028, er det vist gået lige lovlig hurtigt med beslutningsgrundlaget.

I planens punkt ID: P, lokalitet: Krebsdammen, skal der ske en hastighedstilpasning, mellem O4 og Skinderskovvej.

Problemstillingen er beskrevet som, at der efter hastighedsmålinger for Krebsdammen viser sig, at der sker en væsentlig hastighedsoverskridelse for en del af trafikanterne. Det tyder på, at der er et problem i forhold til, vejens udformning ikke passer med den tilladte hastighed.

Det er da vist første gang, at der sker en tilladt hastighedsforøgelse på baggrund af gentagne lovovertrædelser

Den nuværende tilladte hastighed i tættere bebygget område er 50 km/t, som er gældende for Krebsdammen.

Løsningsforslaget: Da dele af strækningen er facadeløs, og der ikke færdes lette trafikanter, kan der ske en hastighedstilpasning ved at sætte hastigheden til 60 km/t.

Det er da vist første gang, at der sker en tilladt hastighedsforøgelse på baggrund af gentagne lovovertrædelser, det plejer da at være den modsatte vej.

Så billister skal bare i fremtiden sætte farten op, så vil der automatisk ske det at den tilladte hastighed bliver tilpasset bilisternes adfærd, er det hvad der menes med Trafiksikkerhed, det er vist en ’ommer’. Tænker ikke der er tale om en trykfejl, da Trafiksikkerhedsplanen har været igennem en længere proces. Ret mig gerne hvis jeg tager fejl.

Svar fra Herlev Kommune: Vigtigt at vej og hastighed passer sammen 

Svar fra Helle Lagersted Jørgensen, afdelingschef Teknik og Miljø, Herlev Kommune

Først lidt baggrund for forslagene i Trafiksikkerhedsplanen 2024-2028. For at trafikanterne kan forstå og tilpasse deres hastighed efter vejen og dens udformning er det vigtigt, at de to ting passer sammen.

Hastighedsmålingerne i trafiksikkerhedsplanen viser, hvilken hastighed 85 procent af trafikanterne kører under på forskellige strækninger i Herlev. Langt de fleste steder kører hovedparten af bilister under hastighedsgrænsen, men nogle steder bliver der kørt for hurtigt i forhold til, hvad den tilladte hastighed er. 

På Krebsdammen er det ikke så indlysende, at hastighedsgrænsen er 50 km/t.

På Krebsdammen er det ikke så indlysende, at hastighedsgrænsen er 50 km/t. Dels er vejen facadeløs – altså uden bebyggelse umiddelbart op til vejen. Dels er der heller ikke mange ind- og udkørsler og vejen er på en del af strækningen uden lette trafikanter (Cykling er forbudt på en del af strækningen). 

At trafikanterne på Krebsdammen i dag kan have svært ved at aflæse, hvilken type vej, de kører på, afspejles ved, at flere her kører over hastighedsgrænsen end andre steder i Herlev. Trafikmålingerne viser, at 85 procent af trafikanterne kører 60 km/t eller derunder. 

Derfor er forslaget at se på mulighederne for at ændre hastigheden til 60 km/t på en del af strækningen. 

Det er selvfølgelig vigtigt, at det sikres, at krydsning af vejen kan ske trafiksikkert. Ved at skilte 60 km/t på en del af strækningen vil der kunne sættes større fokus på de steder, hvor hastigheden på strækningen fastholdes på 50 km/t, og det vil også være mere selvforklarende for de bilister, som kører på strækningen.

ANDRE DEBATINDLÆG: Kæphestebaner eller maling af vægge i vores skoler?

 

Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!