Herlev Bladet

Inviterede utilfredse borgere til udvalgsmøder – nu er de klogere på, hvad de skal forbedre

Siden april har man i Arbejdsmarkedsudvalget gennemgået sager, hvor borgere i Herlev har været utilfredse med kommunen for at lære af egne fejl. Initiativet kommer til at fortsætte i 2023.

At invitere vrede borgere til at tage plads rundt om samme bord som de personer, der med deres beslutninger har ført til netop vreden og frustrationerne kan lige ved første øjekast virke risikofyldt.

Men alligevel er det præcis, hvad man siden april har gjort i Arbejdsmarkedsudvalget. Og det faktisk med stor succes.

Det er fedt at arbejde på en anden måde og gøre tingene anderledes

I hvert fald er man blevet meget klogere på, hvor kommunen har været utilstrækkelig i sit møde med borgerne. Det fortæller udvalgets formand Maria Mankov (S) til Herlev Bladet.

»Det har gjort os opmærksomme på, hvor der er forbedringspotentiale og på, hvor der er noget, vi gør godt. Begge dele kan vi selvfølgelig lære af,« siger hun om initiativet, der også kommer til at fortsætte i det nye år.

»Det giver os bare et rigtig godt indblik i, hvad den enkelte borger oplever,« siger Maria Mankov.

Den skriftlige kommunikation halter

Det har helt praktisk foregået på den måde, at man ved hvert udvalgsmøde siden april har gennemgået to sager, der har været påklaget til Ankestyrelsen. Borgere er også blevet inviteret ind til udvalgsmøder for at få gennemgået deres sagsforløb. Alt sammen for at blive klogere på, om man kunne have håndteret en sag på en anderledes og bedre måde.

Og man er da også kommet frem til, at der klart er områder, der kan forbedres.

LÆS OGSÅ: Trivselsmåling: Sådan er trivslen på dit barns skole 

For eksempel er der behov for mere tydelighed i den skriftlige kommunikation med borgerne.

»Det var et opmærksomhedspunkt, vi allerede blev klar over ved gennemgangen af de første sager og ved mine første samtaler med borgerne,« lyder det fra udvalgsformanden.

En anderledes måde at arbejde på

Et andet forbedringspunkt er sammenhængen mellem centrene i kommunen. Maria Mankov fortæller i den forbindelse, at man er begyndt at arbejde mere sammenhængende på tværs af centrene og i borgersager, der har afsæt i flere forskellige centre, men at man skal arbejde mere med den sammenhæng i fremtiden.

»Vi har et fantastisk, engageret udvalg, hvor vi gennemgår og diskutterer sagerne, så vi kan lære af dem og sætte et politisk aftryk. Det er fedt at arbejde på en anden måde og gøre tingene anderledes, og så har det positive effekter,« afslutter hun.

Initiativet i Arbejdsmarkedsudvalget kom til, efter en borger stod frem i Herlev Bladet i marts i år og fortalte om en kommune, der mildest talt var tung at danse med. Borgeren oplevede et system, der mest af alt mindede om en labyrint.

Den historie kan du læse eller genlæse lige her: Herlev Kommune er en labyrint, man skal kæmpe sig igennem

Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer