Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Ballerup Kommune arbejder på busforbindelse mellem Skovlunde og Herlev igen

Siden en omlægning af busruterne i 2015, har der ikke været en direkte bus mellem Skovlunde og Herlev. Men det ser ud til at ændre sig i fremtiden, oplyser Ballerup Kommune.

Det kunne bestemt godt være nemmere at komme med bus fra Skovlunde til Herlev.

Det mener i hvert fald flere Skovlunde-borgere, der i den seneste tid har skrevet til Skovlunde Bladet og luftet deres frustrationer over busforbindelserne.

LÆS OGSÅ: Jonna skal med tre busser for at komme til Herlev Bymidte: “Det er da tosset”

Og Ballerup Kommune er faktisk enig med borgerne – derfor arbejder man intenst på at få en forbindelse mellem Skovlunde og Herlev igen. Det oplyser Tina Wexøe Ertbjerg, der er trafik- og mobilitetsplanlægger i Ballerup Kommune.

»I 2015 så vi i Ballerup Kommune på passagertællingerne, og i den forbindelse valgte vi blandt andet at styrke linje 142, så den nu kører med dobbelt frekvens og i samme ombæring at omlægge den daværende linje 145 mellem Skovlunde og Herlev til 2 ringlinjer,« siger Tina Wexøe Ertbjerg og fortsætter:

»Den daværende linje 145 blev derfor til den nuværende linje 145, som betjener Skovlunde, og til linje 155 som er en myldretidslinje, der betjener Erhvervsområdet Mileparken fra Herlev Station. Og det fik vi i tiden efter en del reaktioner på fra borgere, der ikke var glade for den omlægning.«

Et større puslespil

Trafik- og mobilitetsplanlæggeren fortæller, at man fra kommunens side i den forbindelse blev klogere. Det har nemlig vist sig, at der er en del Skovlunde-borgere, der føler en større tilknytning til Herlev bymidte, end de føler til Ballerup.

Set i bagklogskabens lys skulle vi måske have handlet på det tidligere

»Det ligger Ballerup Kommune meget på sinde at genetablere en forbindelse mellem Skovlunde og Herlev. Heldigvis vil politikere i Ballerup Kommune gerne den kollektive trafik, og Ballerup Kommune ønsker at få genskabt en direkte forbindelse mellem Skovlunde og Herlev Bymidte – og hvis muligt også til Herlev hospital. Det har vi arbejdet på længe i samarbejde med Herlev Kommune og Movia, og det ser ud til at kunne lykkedes i forbindelse med letbanens åbning i 2025,« siger hun.

I har vidst siden 2015, at borgerne i Skovlunde var kede af at miste deres busforbindelse til Herlev. Er det så ikke sent først at kunne løse problemet i 2025?

»Set i bagklogskabens lys skulle vi måske have handlet på det tidligere, når nu borgerne allerede i 2015 udtrykte deres utilfredshed. Men dengang så det ud som om, at vi skulle have letbanen i 2020, og derfor troede vi først, at udsigterne til en ændring var fem år og ikke ti. Vi vidste ikke, at letbanen ville blive udskudt. Og det er også et større puslespil med mange ting, der skal gå op i en højere enhed.«

LÆS OGSÅ: To 15-årige dømt for vold mod skoleelev

Vil kunne være klar til letbanens åbning

Årsagen, til at letbanens åbning spiller så stor en rolle i busforbindelserne mellem Herlev og Skovlunde, er, at kommunerne plejer at samle diverse ændringer af den kollektive trafik, så det hele kan gøres ad en omgang. Efter etableringen af det nye bynet i 2019 besluttede man derfor, at de næste store ændringer i den kollektive trafik skulle laves i forbindelse med letbanens åbning.

Og den åbning er så blevet udskudt siden. Men det ændrer ikke på Ballerup Kommunes planer for fremtiden.

»Inden sommerferien skal det første forslag til, hvordan en buslinje mellem Skovlunde og Herlev kan se ud, behandles politisk både i Ballerup og Herlev Kommune. Herefter skal alle de foreslåede linjeændringer i kommunerne koordineres med henblik på en endelig beslutning i foråret 2024. Linjeændringerne vil træde i kraft i 2025 i forbindelse med letbanens åbning,« siger Tina Wexøe Ertbjerg og afslutter:

»Den lange planlægningshorisont er blandt andet også styret af, at Movias busoperatører skal have tid til at lægge nye vagtplaner, og der skal indgås diverse kontrakter. Så i forbindelse med letbanens åbning vil man kunne være klar med en ny linje.«

Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!