Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Februar: Cykeltalent gør karriere på rekordtid

Det er ikke uvant for 21-årige Rebecca Koerner at springe ud i ting. I 10 år var hun en af landets bedste tårnspringere, og så gjorde hun et usædvanligt hop til en ny sport - cykling, hvor hun på rekordtid er godt i gang med at skabe sig en ny lovende karriere.

Det er måske ikke så underligt, at ’fart’ og ’spring’ har været og er nøgleord i 21-årige Rebecca Koerners liv. For der skal ske noget, når man er lidt af en ’krudtugle’, som hun kalder sig selv, og det gør der mildest talt også for tiden.

»Jeg kom hjem fra cykelløb og træningslejr i Spanien i går,« siger hun adspurgt til den store kuffert i entreen, der skal rumme hendes træningscykel, som står ved siden af.

En rød letvægter på bare cirka syv kilo. Derudover har hun også en til enkeltstart, en til løb og flere ekstra, men sådan er det, når man er professionel sidder 30 timer om ugen på en sadel.

For professionel, det er den unge herlevborger, februar måneds sportsprofil, selvom hun inden for cykelsporten ’kun’ har kørt på eliteniveau siden 2020. Hun er nemlig langt fra uerfaren udi elitesporten.

Siden otte-års-alderen og 10 år frem har hun vundet adskillige DM-medaljer og flere gange om året konkurreret i udlandet – i udspring. En lidt anden boldgade, men hvorfor så overhovedet skifte?

Startede på citybike

»Jeg gik på Team Danmark på Falkonergårdens Gymnasium, og så fik jeg en skade i ryggen på grund af udspring. Jeg var lige blevet kæreste med Marcus, som også er cykelrytter, og samtidig fik jeg at vide af en fysioterapeut, at jeg skulle prøve at cykle for at få lidt gang i bevægelsen, og så synes jeg egentlig bare, at det var mega sjovt,« fortæller Rebecca Koerner om den kæde af tilfældigheder, der fik hende til at tage springet – ikke ned i dybet, men op på sadlen.

Vel at mærke sin mors, for det var morens citybike, der måtte stå for skud i genoptræningsforløbet, og så blev et par kilometer hurtigt til flere, og træningsiveren bragte hende helt ned omkring Herstedhøje (Albertslund, red.), indtil hun en dag tog mod til sig og meldte sig ind i ABC – Arbejdernes Bicykle Club i efteråret 2019.

Forinden havde hun på råd fra forældrene deltaget i sit sidste DM i udspring for nu at se, om det også var det rigtige at stoppe.

»Det gik mere og mere op for mig, at udspring var en del af den jeg var, fordi jeg havde gjort det altid, men i dag er jeg ret glad for, at jeg havde noget handlekraft og valgte det, jeg synes var sjovt, nemlig cyklingen,« påpeger Rebecca Koerner, der også havde sat gang i en personlig udvikling.

»Det var lidt en proces, hvor jeg også skulle indrømme over for mig selv, at jeg i virkeligheden havde lyst til at cykle,« understreger hun, der hurtigt fandt ud af, at hun faktisk også var ret god til det.

Foto: Claus Birch.

Ikke bare begynderheld

Det skete i klubben ABC, som hun havde meldt sig ind i, fordi der var en afdeling for kvinder.

»Jeg havde hørt, at de havde pigetræning om mandagen, så det føltes mere trygt at komme i gang, selvom jeg var mega nervøs,« husker hun, der lidt efter lidt fik dagene fyldt ud med cykling.

I dag er hun glad for sit første møde med cykelsporten, som hun generelt vil betegne som meget mandsdomineret, selvom der er en positiv udvikling i gang på kvindesiden – et nybrud, hun selv er en del af.

Sammen med de andre kvinder i klubben var hun nemlig med til at starte  Team ABC Dame Elite, og det gjorde, at hun pludselig også kunne komme til udlandet og konkurrere som del af et hold.

LÆS OGSÅ: Sidste års sportsprofiler

»I august 2021 tog vi til Toscana og kørte etapeløb, og det var sindssygt hårdt, der var meget længere stigninger, end vi var vant til herhjemme, hvor de vildeste bakker måske tager halvandet til to minutter at passere, og så var det noget af en omvæltning med 150 i feltet i stedet for 40,« fortæller den 21-årige herlevborger, der på grund af det og på grund af sine resultater året før pludselig også fik opmærksomhed fra landstræneren.

I 2020, hendes første år som elitecykelrytter, blev hun nemlig nummer fem i sit allerførste løb og ikke nok med det: Hun vandt også  Danmarks første DCU Ladies Cup, der består af flere løb.

Hvordan var det?

»Det gav mig en blanding af stor selvtillid: ’Det her kan jeg fandeme godt finde ud af’, og mistro, ’kan det nu også være rigtigt, det må bare have været held’,« forklarer hun, der senere fik fyldt CV’et med andre gode resultater, som bekræftede hende i, at der nok var mere i det end bare begynderheld.

Fokus på kvinde-cykling

Efter at være kommet ind i landsholds-varmen på  U23-landsholdet, blev hun udtaget til VM i enkeltstart og VM linjeløbet. I førstnævnte tilfælde var det kun hende og en anden, der blev udvalgt, hvilket hun i dag ser som et stort skulderklap. Siden er det gået slag i slag og forude venter forårsklassikerne. Vel at mærke i en ny trøje for en ny klub. For allerede sidste år skrev hun kontrakt med det nystartede norske Uno-X Pro Cycling Team, hvor hendes kæreste i øvrigt også er.

Så det kan godt være, at kufferterne lige er blevet pakket ud, men de skal snart pakkes igen, fortæller hun.

»På lørdag (26. feb., red.) tager jeg til Belgien for at køre Omloop Het Nieuwsblad, og så kunne det være sindssygt fedt at være med til at køre Tour de France til sommer,« siger Rebecca Koerner og tilføjer, at det på kvindesiden er den første rigtige udgave af det store franske cykelløb.

Sidste år løb den første udgave for kvinder af klassikeren over dem alle, brostensløbet Paris-Roubaix, af stablen, påpeger hun, så der sker noget på den front.

»Der sker virkelig meget i kvindecykling i øjeblikket, bare siden jeg startede og til nu, er der kommet fem nye hold på det øverste niveau (World Tour, red.) fra ni til 14, og mit hold er et af dem, og så er der blevet sikret minimumsløn på de professionelle hold, og det er med til at fastholde de gode ryttere,« pointerer hun, der ser udviklingen som et skridt på vejen.

Både for hende og for kvindesporten.

Foto: Claus Birch.

Når chancen byder sig…

Hvad er dit mål for sæsonen?

»Jeg drømmer om at være til hjælp for mine holdkammerater, for det er klart, at jeg er ikke den mest erfarne endnu, så de kan lave store resultater, og så håber jeg, at jeg også selv kan gribe min egen chance, når der er mulighed for det og måske lave en top 10 placering i et af de større cykelløb,« fortæller Rebecca Koerner, der har fået lovning på, at selvom hun er hjælperytter, så må hun godt rykke, hvis muligheden opstår.

»Jeg ved godt, at jeg er startet sent, så jeg har meget at lære, inden de store resultater, men på den anden side er det også gået hurtigt, så jeg ser ikke, hvorfor det ikke skulle kunne gå hurtigt igen,  og jeg måske inden for nærmeste fremtid kan lege med ved nogle af de store cykelløb,« lyder det fra en af Herlevs succesfulde cykelryttere.

Der er nemlig flere. En anden og måske endnu mere berømt kvindelig cykelrytter fra Herlev er den 26-årige Cecilie Uttrup Ludwig, som kører for FDJ-Nouvelle Aquitaine-Futuroscope i Spanien og tidligere har vundet Årets Sportsprofil.

»Vi kørte VM sammen sidste år, og siden har vi også trænet sammen i Spanien, og hun er jo mega skøn, og jeg føler, jeg kan bruge hende nok mere, end hun kan bruge mig. Jeg ser op til hende, og  hun er dygtigere end mig, så jeg tænker, jeg kan lære meget ved at træne med hende,« siger Rebecca Koerner, der ikke vil udelukke, at de måske en dag kan køre en tur sammen på Herlevs gader og stræder.

Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!