Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Herlev Kommune svarer på kritikken: – Jeg mener ikke, at man skal kæmpe

Herlev Bladet har blandt andet bedt Centerchef for Center Sundhed og Voksne Tine Larting svare på om det er rigtigt, at skal være i stand til kæmpe, hvis man skal have den rigtige hjælp i Herlev Kommune.

I denne uges udgave af Herlev Bladet fortæller endnu en borger om sine oplevelser med mødet med Herlev Kommune. Hun beskriver blandt andet, hvordan hun mener, at dem der kan kæmpe, kommer foran i den kommunale kø.

HISTORIEN KAN LÆSES HER 

Centerchef for Center Sundhed og Voksne Tine Larting forholder sig ikke til den konkrete sag, men svarer overordnet på kritikpunkterne.

Herlev Kommune er en labyrint. Kan du genkende det billede?

»Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at finde den rigtige dør at gå ind ad. Det skulle gerne være sådan, at når man er kommet ind og har fået en sagsbehandler, så bliver man guidet – også hvis der er noget andet i kommunen, man skal have hjælp til. Men det er et stort og komplekst system. Henover de næste år, skal vi arbejde videre med et mere helhedsorienteret og tværfagligt blik i vores sagsbehandling. Det er helt klart noget, vi skal blive bedre til.«

Hun siger også, at man skal kende paragrafferne og kæmpe helt vildt for at få hjælp?

»Man behøver ikke at kende paragrafferne for at få hjælp. Man skal blot kunne beskrive, hvad det er for et behov, man har for hjælp.«

Jeg mener ikke, at man skal kæmpe. Men nogle borgere oplever, helt med rette, at det er et stort arbejde at søge de her bevillinger.

Der er nogen, der har en oplevelse af, at de i første omgang bliver afvist eller også så hører de ikke noget og, når de så har brugt blod, sved og tårer på at komme igennem, så sker der noget. Kan du genkende det med, at man skal kæmpe?

»Jeg mener ikke, at man skal kæmpe. Men nogle borgere oplever, helt med rette, at det er et stort arbejde at søge de her bevillinger. Det er sådan, at hvis man skal have hjælp på det voksenspecialiserede område, så skal man have lavet en udredning. Det er et krav, der ligger i lovgivningen. Det er en stor opgave at skulle fylde sådan en udredning ud. Der er rigtig mange informationer, borgeren skal give, og nogle gange skal man indhente speciallæge-erklæring og alle mulige ting, så jeg kan godt forstå, hvis nogle borgere synes, at det er rigtig meget arbejde. «

Kommer man hurtigere igennem systemet hos Herlev Kommune, hvis man er i stand til at kæmpe og skubbe på?

»Nej, det tror jeg ikke, at man gør. Man kommer hurtigere igennem, hvis man allerede er i systemet, så her vi en masse oplysninger i forvejen. Hvis man har en sag, og man så for eksempel søger noget andet, så starter vi jo ikke fra nul. Så vil man kunne komme hurtigere igennem systemet. Men helt overordnet arbejder vi med et ’først ind, først ud’ princip. Medmindre det er noget akut.«

LÆS OGSÅ: -Er der et hemmeligt kodeord, man skal kende for at kommen igennem? 

Er der et problem i Herlev Kommune med sager, der går i stå?

»Nej. Det har jeg ikke erfaring med. Jeg kan kun tale for mit eget center, hvor jeg jævnligt har fat i sager. Jeg har også lavet ledelsestilsyn, hvor vi skulle kigge de sager igennem, der har været i Ankestyrelsen. Og det kan jeg helt klart sige nej til. Jeg har ikke en oplevelse af, at vores sager går i stå. Sagerne er lang tid undervejs, men det er ikke det samme som, at de er gået i stå. Jeg kan godt forstå, at folk synes, at sagsbehandlingen er lang. Men det er ikke fordi, at sagerne er gået i stå.«

Udskiftning ikke et problem

Der er også det her med sagsbehandlere, der forsvinder og bliver udskiftet, og så skal man starte forfra. Hvordan oplever du den problematik?

»Der er jo generelt mobilitet på arbejdsmarkedet, og det er der også her i Herlev. Vi gør os umage for at sikre, at borgerne får besked, når en sagsbehandler er stoppet. Så får man navnet på den nye, så man trods alt ved, hvem man skal henvende sig til. Derudover sikrer vi, at det skriftlige arbejde i sagerne, har et niveau, så den nye sagsbehandler kan læse sagerne op. Så det ikke er borgerne, der skal komme ind og forklare fra A til Z en gang mere. Men naturligvis går noget tabt, når den sagsbehandler man har haft gennem noget tid forsvinder. For de dialoger og den relation, der er bygget op, den forsvinder jo.«

Kilden har en klar fornemmelse af, at der er folk, der kommer bagerst i køen, fordi dem der formår at kæmpe og råbe op, de kommer forrest. Er det rigtigt?

»Nej, vi har et rent ’først ind – først ud’ princip. Der er ikke noget med, at man kommer bagerst i køen, fordi man ikke kan råbe op.«

 

Men at kunne formulere sig på skrift kan jo godt være en styrke. Jo bedre du er til at formulere dig på skrift, jo bedre kan du måske være til at oplyse en sag.

Så det gør ingen forskel for den behandling, man får i Herlev Kommune, om man er i stand til at kæmpe, formulere sig på skrift og presse på?

»Ikke at kæmpe og presse på. Men at kunne formulere sig på skrift kan jo godt være en styrke. Jo bedre du er til at formulere dig på skrift, jo bedre kan du måske være til at oplyse en sag.  Det kan også være, at du selv er i stand til at hjælpe med at indhente relevante oplysninger, eller få en aktindsigt fra et tidligere sted, og så har vi akter hurtigere. På den måde kan jeg ikke udelukke, at de ressourcestærke borgere, der hurtigere selv kan være med til at oplyse sagen, kan få en kortere sagsbehandlingstid. Men det er ikke noget med at kæmpe og råbe op. «

Så man kan godt komme lidt foran i køen, hvis man er ressourcestærk på den måde?

»Nej, for det kunne jo også være en ressourcesvag borger, som vi har en sag på i forvejen, og så kan du få en hurtigere afgørelse, fordi vi har sagen i forvejen.«

LÆS OGSÅ: Kender du ikke paragrafferne får du ikke hjælp

Hende vi har talt med siger jo også kort og godt: Det sejler i Herlev Kommune. Hvad tænker du om det?

»Der er ting, vi kan blive bedre til, men jeg synes helt grundlæggende, at vi har styr på sagerne. Jeg synes, at sagerne bliver afgjort på fornuftig vis, og at vi gør os umage for at give borgerne god sagsbehandling og god service. Det er ikke det samme som, at der ikke er noget, vi kan blive bedre til. Der er alt muligt, vi kan blive bedre til. Men jeg synes jeg ikke, at det sejler.«

Borgere mødes venligt

Hvis vi har en borger i dag, der er i en eller anden form for krise, det er man jo tit, når man har brug for hjælp fra kommunen, hvordan kan den borger så forvente at blive mødt?

»Den borger kan forvente at blive mødt venligt og imødekommende, og at vi er klar til at oplyse om mulighederne for hjælp. Man kan også forvente at blive mødt med: ’Jeg vil også godt hjælpe dig med det, der findes i den øvrige del af Herlev Kommune.’ Sagsbehandleren har ikke nødvendigvis et system at læne sig opad med den her helhedsorienterede tilgang, men det er noget, vi er på vej ind i.«

Hvornår drømmer I om at være i mål med det?

»Vi har allerede sat en række initiativer i gang i år, men det er ikke noget, man sådan lige når i mål med. For hver gang, der kommer en ny medarbejder, skal de jo også rulles ind i det her. Så det er mere en fortløbende proces.«

I denne uges avis kan du også læse udvalgsformand Maria Mankovs (S) bud på, hvad der skal gøres ved problemet.

Har du kommentarer til historien så skriv til Mette Lyhne: mette@herlevbladet.dk 

LÆS OGSÅ: Det sker der i det gamle bibliotek i Hjortespring 

 

Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!