Herlev Bladet

Iværksætter-drøm: Siff fra Herlev sagde sit sikre job op for at hjælpe ældre og deres pårørende

Siff Lenore Stütz fra Herlev oplever, at det både praktisk og følelsesmæssigt kan virke meget uoverskueligt at flytte på plejehjem eller være pårørende til en, der skal flytte på plejehjem. Derfor har hun sagt sit job som regnskabsassistent og har nu startet en virksomhed i Herlev, der hjælper i hele flytteprocessen.

Da Siff Lenore Stütz fra Herlev i efteråret 2020 stod med to forældre, der skulle på plejehjem samtidig, oplevede hun på egen krop, hvor meget der egentlig skal være styr på, hvor meget tid det tager, og hvor mange følelser der kommer frem, når en ældre skal på plejehjem.

Der skal blandt andet afholdes indflytningssamtaler, den nuværende bolig skal opsiges eller sælges, forsikringer skal være på plads, fuldmagter skal laves, ydelser skal søges samtidig med at mange flyttekasser skal pakkes først ned og så ud. Oven i det, kan de ældre være rigtig kede af at skulle væk fra det, der i mange år har været deres hjem.

»Hvis jeg havde kunnet købe mig til hjælp dengang, så havde jeg helt sikkert gjort det, men der var ingen tilbud på markedet,« siger hun.

LÆS OGSÅ: I 50 år har Annette kun arbejdet om natten og i weekenden 

Stor beslutning 

Derfor besluttede hun sig for i en alder af 54 år at sige sit sikre job som regnskabsassistent op for at dedikere sit liv til at hjælpe andre i samme situation, som hun stod i. Og det blev til det, der i dag er iværksættervirksomheden Lenore’s Assistance.

»Det har været mega angstprovokerende. Det tog mig også lang tid at tage beslutningen. Det er hele jo mit eget sikkerhedsnet, jeg har hevet op, men jeg er virkelig glad for beslutningen. Det er once in af life time,« siger hun om valget, der heldigvis er blevet taget godt i mod hos de første kunder.

LÆS OGSÅ: Ikke mere Sankt Hans-bål i Sømosen 

Giver mere overskud 

I virksomheden har hun siden 1. maj i år hjulpet kunder med alt fra at pakke flyttekasser ned, være med ved diverse eftersyn til at ordne alt papirarbejdet i forbindelse med flytningen og have kontakt med diverse aktører.

Hun oplever, at hvis hun hjælper med dette, kan de pårørende bedre fokusere på de ældre.

»Jeg ved, hvor vigtigt det er, at de pårørende giver sig tid til en snak. Men jeg ved også, at overskuddet måske ikke er der, når man er så presset. Derfor er omsorgen for det hele menneske vigtig for mig. Når jeg tager mig af alt det praktiske og administrative, så kan de pårørende bruge tiden på at snakke med den ældre og holde i hånd,« siger hun.

LÆS OGSÅ: Rejsegilde på det nye rådhus 

Bruger sine faglige kompetencer

Siff Lenore Stütz trækker ikke kun på sin egen oplevelse. I høj grad bruger hun nemlig sin faglige viden, da hun gennem sin karriere både har arbejdet som regnskabsassistent og social og sundhedsassistent.

»Jeg har en god faglig ballast både som sosu-assistent og indenfor administration og økonomi. Derfor kan jeg hjælpe i hele flytteprocessen. Jeg kender hele sundhedssektoren rigtig godt. Så jeg forstår reglerne og ved, hvor man skal henvende sig. Der er hjælp til både flyttekasserne, forsikringspolicen og indflytningssamtalen med personalet på plejehjemmet, hvis man ønsker det,« siger hun.

Du er måske også interesseret i
Kommentarer
Henter kommentarer.....