Herlev Bladet

Lindehøjskolens 5. klasser er eksperter til at snakke om følelser

På Lindehøjskolen har 5. klasserne været igennem et diamantforløb, hvor eleverne gennem blandt andet leg og små videoer har lært at håndtere følelser som vrede. Herlev Bladet var på besøg i 5.C, da de afsluttede deres forløb.

’Hvornår bliver jeg sur? Hvordan reagerer jeg, når jeg bliver vred? Og hvordan vil jeg gerne have, at andre reagerer over for mig, når jeg er sur og ked af det?’

Det er spørgsmål, som eleverne i de fire 5. klasser på Lindehøjskolen har snakket om, arbejdet med og forholdt sig til.

Alle 5. klasser på Lindehøjskolen har været igennem et diamantforløb, hvor eleverne gennem blandt andet leg, små vidoer og teorier om hjernen har arbejdet med følelser, klassetrivsel og vredeshåndtering. 

Herlev Bladet fik lov til at komme på besøg i 5.C den dag, hvor klassen afsluttede deres forløb.

LÆS OGSÅ: Digter fra Herlev vil provokere 

Kage og diplomer

»Det sidste, der sker er, at vi skal være lidt højtidelige,« siger Louise Rosing-Schow til 5.C, da hun tager en bunke A4-papirer med en grøn forside frem. 

»I skal tage det med hjem og passe på det. Det er jer, der er blevet eksperter til at snakke om følelser og at forstå dem. Det må man godt være stolt af,« siger Louise Rosing-Schow til klassen, da hun skal til at dele diplomer ud til 5.C. 

Én efter én kommer eleverne op til Louise Rosing-Schow, der står foran tavlen. Hun giver eleven et diplom efterfulgt af et tillykke-håndtryk, og de andre elever i klassen klapper, og der bliver sagt tillykke. 

Det er jer, der er blevet eksperter til at snakke om følelser og forstå dem. Det må man godt være stolt af

Da alle har fået deres diplomer, og alle har fundet deres pladser ved bordene igen, er det blevet tid til den kage, som eleverne allerede har spottet. 

Da viskestykket bliver taget af, og kagen bliver skåret ud, er der stor jubel og glæde blandt eleverne. 

»I må gerne spise, og husk at nyde den,« siger Louise Rosing-Schow til eleverne, mens de på skift går op og henter et stykke kage. 

LÆS OGSÅ: Idræt: Coronakrisen har kostet få medlemmer i Herlev

En prioritet for skolen

Undervisningen er slut, evalueringen overstået, diplomerne uddelt og kagen spist. Eleverne fra 5. C har fuldført diamantforløbet, og er nu blevet klogere på at tale om og forstå deres egne og andres følelser. 

Da eleverne forlader lokalet for at gå tilbage til deres oprindelige klasselokale, har Louise Rosing-Schow tid til at sætte et par ord på forløbet. 

»De (eleverne red.) får mulighed for at grave lidt ind i dem selv og deres følelser. ’Hvordan er det at være mig, og hvordan er det at være os’,« siger hun og tilføjer: 

»Vi har prioriteret at have det  (diamantforløbet red.) på skolen. Det er ofte noget, der ikke er tid til i hverdagen, så forløbet giver mulighed for at snakke om det,« slutter hun. 

Det er ofte noget, der ikke er tid til i hverdagen, så forløbet giver mulighed for at snakke om det

Det er fire år siden, at Lindehøjskolen  kørte diamantforløbene for første gang, og nu er endnu et vellykket forløb overstået for skolens 5.klasser.

LÆS MERE i næste uges Herlev Bladet, hvor du kan møder tre piger fra 5.C, der fortæller om deres oplevelser med forløbet.

FAKTA om diamantforløbene:

  • Lindehøjskolen har kørt diamantforløb for 1. klasser (minidiamant) og for 5. klasser (mellemdiamant) i fire år. Forløbene er tilpasset klassetrinnet, men begge forløb handler om følelser og trivsel. 
  • Diamantforløbene er forløb, hvor børnene arbejder med blandt andet følelser, vredeshåndtering og klassetrivsel. Forløbene giver børnene redskaber til at håndtere, forstå og snakke om deres egne og andres følelser. 
  • Mellemdiamantforløb i mellemtrinsklasser består af 8 moduler, som fordeler sig på 16 timers undervisning i alt. 
  • Diamantforløbene kommer fra Rødovre Kommune, og forløbene er udarbejdet af Maria Dressler og Camilla Obel. 
  • Læs mere om diamantforløbene på www.hafu.nu.
Du er måske også interesseret i
Kommentarer
Henter kommentarer.....