Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Folkeskoleelever i Herlev trives dårligere end i resten af landet

En netop udgivet trivselsmåling foretaget blandt folkeskoleelever landet over viser, at trivslen halter bagefter i Herlev.

»Resultaterne er ikke gode nok, det må man bare sige. Der er klart plads til forbedring.«

Sådan lyder reaktionen på trivslen målt blandt folkeskoleelever i Herlev fra børne- og uddannelsesformand i Herlev Kommune Marco Damgaard (S). Også udvalgets næstformand Betina Skovby (SF) er bekymret.

»Jeg blev faktisk ret chokeret, da jeg læste det igennem. Vi kommer til at følge det tæt, for det er uden tvivl et område, der bekymrer os alle,« siger hun.

Sådan en trivselsmåling er et vink med en vognstang

Trivselsmålingen, som Børne- og Undervisningsministeriet står bag, gennemføres hvert år, og i år ligger trivslen blandt folkeskoleelever i Herlev lavere end landsgennemsnittet. Herlevs folkeskoleelever har desuden også en lavere trivsel sammenlignet med omkringliggende kommuner som Ballerup, Furesø, Gladsaxe, Glostrup, København og Rødovre.

»Vi har store ambitioner for trivslen blandt folkeskoleelever i kommunen, og vi vil gerne et sted hen, hvor alle børn trives. Den her måling giver anledning til at tage trivslen op til refleksion. Vi skal kunne gøre det bedre her i Herlev« siger Marco Damgaard.

»Det er bekymrende, men jeg sætter pris på, at det er noget, vi skal drøfte på børne- og uddannelsesudvalgsmødet. Politisk er vi alle enige om, at der skal arbejdes for trivslen, vi har bare ikke fundet de rette greb til det endnu,« siger Betina Skovby.

Ligger under landsgennemsnittet

Og lad os så dykke lidt ned i de resultater, som udvalgsformanden og -næstformanden altså ikke er begejstrede for.

Trivslen opgøres af Børne- og Undervisningsministeriet ud fra, hvor mange elever der beskriver en ‘høj’ eller ‘meget høj’ trivsel på forskellige områder.

Der måles både på elevernes generelle trivsel, på deres faglige trivsel, på deres sociale trivsel, på oplevelsen af ro og orden samt på oplevelsen af støtte og inspiration. Og ud fra elevernes besvarelser udarbejdes så en opgørelse i procent over elevernes trivsel på hvert af de fem områder. Trivselsundersøgelsen er gennemført fra 20. januar til 30. marts 2022.

LÆS OGSÅ: Ny daginstitution åbner snart

I Herlev beskriver 85,5 procent af eleverne en ‘høj’ eller ‘meget høj’ generel trivsel. Til sammenligning er landsgennemsnittet for den generelle trivsel 89,8, og den generelle trivsel blandt folkeskoleelever i Herlev ligger dermed 4,3 procentpoint under landsgennemsnittet.

»Når vi får sådan en trivselsmåling, så er det noget, vi skal tage alvorligt. For mig er sådan en trivselsmåling et vink med en vognstang om, at vi i den grad skal fortsætte vores fokus på elevernes trivsel ,« siger Marco Damgaard.

»Tiden, hvor fokus ligger på karakterer og på at præstere til nationale tests, er forbi. I stedet er der nu brug for et øget fokus på mere bløde værdier,« mener Betina Skovby.

Hvor er det gået galt henne?

På alle andre parametre ligger Herlev Kommune også under landsgennemsnittet, viser målingen.

Og sammenlignet med trivslen i skoleåret 20/21 er der også sket et fald på alle parametre. Særligt på elevernes oplevelse af støtte og inspiration er der plads til forbedringer. Se den samlede opgørelse over elevernes trivsel sammenlignet med landsgennemsnittet her:

Kilde: uddannelsesstatistik.dk

»Det er svært at pege på, hvor det er gået galt henne,« siger Betina Skovby og fortsætter:

»Men vi er meget interesserede i at finde ud af det. Derfor kommer vi også til at følge udviklingen tæt. Der er selvfølgelig en masse elever, der trives godt, men trivselsmålingen viser også bare, at der sidder mange børn rundt omkring i vores klasser, som har det skidt. Og det bliver vi nødt til at tage alvorligt.«

»Der kan være mange årsager til, at trivslen i Herlev ligger lavere end landsgennemsnittet. En af tingene, som jeg vil arbejde for, er, at der kommer mere stabilitet i vores skolevæsen. Vi ved, at børn trives bedst, når der er stabilitet omkring deres hverdag, og det kræver også, at der er stabilitet omkring deres lærere og pædagoger,« siger Marco Damgaard, der dog understreger, at denne ene trivselsmåling ikke skal ses som den endegyldige sandhed.

»Vi skal prøve at forstå børnene bedre, og derfor har vi også investeret i en nyt dataværktøj, der hedder ‘børn og ungeliv’. På den måde kan vi foretage mere specifikke screeninger på forskellige klassetrin og dataunderstøtte trivselsarbejdet yderligere,« afslutter han.

Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!