Herlev Bladet

Herlev Kommune: Bygherre overholder ikke klokkeklar aftale om lastbiler

Den tunge trafik med store lastbiler ved Herlev Byskole afd. Eng er igen et problem. Centerchef for Center for Teknik og Miljø Søren Nielsen mener ikke, at bygherre overholder deres aftale. Bygherre kalder det en heksejagt.

For omkring tre måneder siden skabte store lastbiler, der kørte til og fra byggepladsen for enden af Engløbet, store trafikale problemer og farlige trafiksituationer ved Herlev Byskole afd. Eng i det tidsrum, hvor skolebørnene afleveres om morgenen. 

Dengang lovede bygherre fra JCN-bolig, at lastbilerne ville stoppe med at køre i tidsrummet mellem 07.30 og 08.15. I en periode er det tilsyneladende gået bedre, men nu er den gal med lastbilerne igen. Det fortæller Søren Nielsen, der er centerchef for Center for Teknik og Miljø i denne uges udgave af Herlev Bladet som kan læses HER.

»Når det er, at vi står dernede og ser, at der kommer en stor kæmpe lastbil forbi, så er det helt uacceptabelt. Vi har en klokkeklar aftale, og den overholder de (bygherre, red.) ikke,« siger centerchefen og tilføjer:

»Som jeg oplever det, så er der væsentlig mindre trafik med store lastbiler i forhold til, hvad der har været der før. Men at lastbilerne stadigvæk kører i det tidsrum, er da overhovedet ikke acceptabelt,« siger han.

At lastbilerne stadigvæk kører i det tidsrum, er da overhovedet ikke acceptabelt

LÆS OGSÅ: Tirsdag var der ingen lastbiler ved Herlev Byskole afd. Eng i morgentrafikken

Ingen lovmæssige håndtag

Da problemet med lastbilerne ved Herlev Byskole afd. Eng opstod for tre måneder siden, fortalte centerchef Søren Nielsen, at kommunen ikke kunne forhindre lastbilerne fra det private byggeri i at køre i det givne tidsrum på grund af manglende lovgivning. Derfor kunne kommunen kun lægge pres på bygherre. Det er den samme problematik, der stadig er.

»Vi har jo ikke nogen lovmæssige håndtag eller værktøjer, som kan hindre dem i at køre der. Men de har jo givet til kende overfor kommunen, at de gerne vil sikre, at der ikke kører transport i det tidsrum. Så mon ikke at det også er godt for bygherre at få at vide, at hans folk på pladsen ikke overholder aftalerne,« siger Søren Nielsen. 

Centerchefen fortæller, at det har været vigtigt for kommunen at få de store lastbiler væk fra det tidspunkt, hvor skolebørnene kommer til og fra skole. 

»Det har været alfa og omega. Derfor er vi også meget trætte af, at vi stadig oplever, at entreprenøren nede for enden af Engløbet ikke overholder aftalerne,« siger Søren Nielsen. 

LÆS OGSÅ: Forældrene har også et ansvar 

Bygherre ikke enig

Ifølge Ivan Kristensen, der er projektchef hos JCN-bolig, der bygger boliger for enden af Engløbet, er det ikke den samme situation med lastbilerne, som det var for tre måneder siden. 

»Jeg er ikke nødvendigvis enig i, at lastbilerne stadigvæk kører i tidsrummet. Der er desværre perioder, hvor der kommer nye underentreprenører på. Selvom vi løbende orienterer vores underentreprenører om, at de skal huske, at de ikke må køre der, så er det desværre ikke alle vognmænd, der forstår beskeden første gang. Det kikser desværre en gang i mellem,« siger Ivan Kristensen og tilføjer: 

»Men tro mig, vi kæmper en kamp for at leve op til det, som vi gerne skulle, og som vi har aftalt med skolen om, at vi undgår at køre med lastbilerne i det tidsrum,« siger han.

Ifølge Ivan Kristensen fra JCN-bolig opstår problemet, når beskeden om, at lastbiler ikke må køre i tidsrummet fra 07.30 til 08.15, skal gives videre til nye folk på pladsen.  

»Vi gør vores yderste for det hele tiden, men jeg kan ikke styre vognmændene. Nogle gange er vi helt ude i femte led, så selvom vi har givet besked, så er det ikke altid, at den pågældende vognmand har fået beskeden, desværre,« siger han. 

Vi gør vores yderste for det hele tiden, men jeg kan ikke styre vognmændene

LÆS OGSÅ: 4.000 olie- og naturgaskunder kan få fjernvarme senest i 2028

En heksejagt

Projektchefen fortæller også,  at bygherre løbende har problematikken med lastbilerne oppe på sine sikkerheds- og byggemøder, og at de nye mænd på pladsen som det allerførste får at vide, at de skal undgå transporter i det aftalte tidsrum. 

Alligevel er det ikke nok, da lastbilerne stadig kører der. Det frustrerer projektchefen, der selv én til to gange om ugen står ved skolen i morgentrafikken for at have et overblik over lastbilerne og følge med i trafiksituationen.

»Jeg synes godt nok, at det er en heksejagt det her. Det må jeg tilstå,« siger han. 

Projektchefen giver dog udtryk for, at han godt kan forstå problemstillingen med lastbilerne, men siger samtidig, at det er svært for bygherre at sørge for, at alle vognmændene ikke kører i det aftalte tidsrum.  

»Jeg skal jo blankt erkende, at vi nok desværre ikke helt kan undgå det,« siger projektchefen og uddyber:

»Jeg synes ikke, vi kan gøre andet, end det vi gør, og at gøre vores samarbejdspartnere opmærksomme på, at vi skal undgå trafikken. Alt andet lige er der jo ikke forbud mod at køre der mellem 07.30 og 08.15, vi har bare lavet en hensigtserklæring om, at vi skal undgå at køre med lastbiler, og det gør vi alt for at undgå,« siger han.

Herlev Bladet har forsøgt at få en kommentar fra skolebestyrelsesformanden om trafiksitutationen med de store lastbiler ved Herlev Byskole afd. Eng, men hun er ikke vendt tilbage på vores henvendelser. 

LÆS MERE om trafiksituationen og lastbilerne ved Herlev Byskole afd. Eng i denne uges udgave af Herlev Bladet.

Sagen Kort: 

  • For omkring tre måneder siden skabte lastbiler til byggeriet for enden af Engløbet store trafikproblemer og farlige trafiksituationer i det tidsrum, hvor skolebørnene på Herlev Byskole afd. Eng blev afleveret. 
  • Ifølge Søren Nielsen, der er centerchef for Center for Teknik og Miljø, kunne Herlev Kommune kun henstille bygherre til at lade være med at køre der, og forsøge at lægge et pres på den private bygherre. På grund af manglende lovgivning, kan der ikke gives et egentlig forbud mod at køre med lastbiler i tidsrummet. 
  • Projektchef Ivan Kristensen fra JCN-bolig, der er bygherre på byggeriet for enden af Engløbet, lovede dengang at lastbilerne ville stoppe med at køre i tidsrummet fra 07.30 til 08.15. 
  • Derudover lovede bygherre at stille en mand i krydset ved Herlev Hovedgade, der kunne dirigere lastbiler uden om Engløbet. Den mand har været projektchef Ivan Kristensen, der stadig én til to gange om ugen står ved skolen for at følge med i trafikken og have et overblik over lastbilerne. 
  • I et par måneder er det tilsyneladende blevet bedre, men nu er lastbiler igen begyndt at køre på Engløbet i morgentrafikken. Herlev Kommune lægger igen pres på bygherre, der fortæller, at det kan være svært  helt at leve op til aftalen, og mener det er en heksejagt.
Du er måske også interesseret i
Kommentarer
Henter kommentarer.....