Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Officiel åbning: Fra Herlevs mest besværlige hul til en helt uundværlig forbindelse

Mandag erklærede Herlevs borgmester med hjælp fra Børnehuset Edison den nye stitunnel under Frederiksundbanen for officielt åben.

»Er der nogen som mangler?«, spurgte Herlevs borgmester Thomas Gyldal Petersen (S) lige før, han skulle til at indvie den nye stitunnel under Frederiksundbanen mandag eftermiddag.

»Jaaa,« lød det spontant fra de børn fra Børnehuset Edison, der var inviteret med til seancen og stod ved siden af borgmesteren og følte sig lidt i drillehumør.

Udover børnene var naboer, håndværkere, embedsfolk og kommunalpolitikere også mødt op for at deltage i den officielle åbning af tunnellen, der vistnok så småt var blevet taget i brug – også før indvielsen. Den har nemlig været længe ventet, for sådan noget tager tid, lød det fra borgmesteren.

ANDRE HISTORIER: Et besøg fra en anden generation

»I dag skal vi fejre, at vi har fået gravet det mest besværlige hul, vi nogensinde har gravet i den her by (…). Det har været svært, taget tid og kostet mange penge, men heldigvis har vi fået lidt hjælp fra staten, fordi det også er en cykelforbindelse,« fortalte han og sendte en tanke til de naboer, der har måtte døje med tunnelarbejdet frem til nu.

Artiklen fortsætter under billedet.

Borgmesteren hilser på børn fra Børnehuset Edison, som er blevet inviteret til indvielsen af den nye stitunnel. Foto: Kenneth Hougaard.

Til alle herlevborgere

»Det besvær, håber vi, at I vil se tilbage på som en parentes i forhold til, at I også får en direkte forbindelse til alt det, der skal ske syd for banen,« lød det fra borgmesteren, der ikke bare på naboernes vegne, men på hele Herlevs vegne har store forventninger til den nye stitunnel.

»Det bliver en tunnel til gavn for alle borgere, og det er et forsøg på at binde byen sammen i det, som vi kan kalde den eksisterende bymidte, den gamle by, og så Erhvervskvarteret, en helt ny bydel, hvor tusindvis af mennesker kommer til at have deres liv, men jo helt sikkert uden tvivl forhåbentlig kommer til at have deres gang i den gamle by, hvor der er kulturelle aktiviteter, indkøb, rådhus og så videre,« sagde Thomas Gyldal Petersen, der ikke holdt sig tilbage med forventningerne.

Om fem, 1o eller 20 år vil man tænke, at den altid har været her, for den forbindelse bliver afgørende for byens sammenhæng

»Til foråret vil alt det grønne vokse op, og så vil vi hen ad årene også finde ud af, at den her forbindelse ikke bare er vigtig, men den vil være helt uundværlig. Om fem, 1o eller 20 år vil man tænke, at den altid har været her, for den forbindelse bliver afgørende for byens sammenhæng,« lød vurderingen, inden det var tid til at klippe snoren.

Artiklen fortsætter under billederne.

Et bevis på, at stitunnellen allerede er taget i brug. Nærmest lige efter borgmesterens tale kom en knallert kørende ad stitunnellen fra Hørkær. Foto. Kenneth Hougaard.
Dagens officielle åbning af stitunnellen under Frederiksundbanen bød også på afsløring af nye skilte. Her er det et cykel- og gåskilt. Foto: Kenneth Hougaard.

Genvej til lægen?

To af de borgere, der kommer til at bruge stitunnellen i ny og næ, er Poul og Mona Henriksen, som var mødt op for at prøve den af.

»Vi vil bruge den, når vi skal over til vores lægehus, som ligger på Hørkær. Men det er spørgsmålet, om det kan betale sig for os at gå den vej rundt,« sagde ægteparret, der bor på Stumpedal og normalt plejer at gå langs ringvejen og ned til Mileparken.

»Men jeg tror det bliver meget godt for dem, der bor over på den anden side (Erhvervskvarteret, red.),« tilføjede Mona Henriksen, der dog godt kunne være nervøs for, at tunnellen også vil bruge brugt af unge til mere lyssky affærer.

LÆS OGSÅ: Herlev Bladets artikler om stitunnel-arbejdet her.

Tv. Mona og Poul Henriksen var mødt op for at prøvegå turen under Frederiksundbanen. Foto: Kenneth Hougaard.
Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!