Politikere kalder brugen af vikarer i Herlevs folkeskoler både ‘bekymrende’ og ‘alvorligt’
Vikardækning i Herlevs folkeskoler er en udfordring, som medlemmer af Børne- og Uddannelsesudvalget er enige om bør tages alvorligt - det har nemlig direkte betydning for elevernes trivsel.
»Jeg anerkender fuldkommen, at der eksisterer en udfordring omkring vikardækning på folkeskolerne i Herlev, og det skal tages meget alvorligt.«
Sådan lyder det fra børne- og uddannelsesformand Marco Damgaard (S) som reaktion på Herlev Bladets seneste artikel om undervisning og brugen af vikarer på folkeskolerne i byen.
LÆS OGSÅ: Forælder til skolebørn er bekymret for undervisningens kvalitet
Og den udtalelse står Marco Damgaard langt fra alene med.
Herlev Bladet har nemlig ud over udvalgsformanden snakket med udvalgsmedlemmerne Hanne Bjørn (C), Betina Skovby (SF), Maria Mankov (S) og Ibrahim Benli (EL), der alle fortæller, at brugen af vikarer er noget, der både kræver stor opmærksomhed, og som bør tages alvorligt.
»Vikardækning er i forvejen noget, som vi i udvalget og i vores arbejde med ‘Sammen om skolen’ er meget optagede af, for det har en betydning for elevernes trivsel« siger blandt andet Ibrahim Benli.
»Der bliver brugt for mange vikarer – ikke kun på Lindehøjskolen, men også på de andre skoler. Vikarer er ikke optimalt, særligt ikke, hvis de ikke underviser, men for eksempel sætter en film på. Jeg ved, at vi er i gang med at handle på det og sammen få lagt en plan, der kan sikre en mere stabil skoledag med optimal undervisning på alle niveauer, så alle kan få en oplevelse af at blive dygtigere,« siger Maria Mankov.
Nysgerrig på tal for undervisning og brug af vikar
Herlev Bladet har den seneste tid skrevet en række artikler om netop trivslen blandt elever i folkeskolerne i Herlev. Senest stod Thorbjørn Hævdholm frem, som har børn, der går på Lindehøjskolen, og fortalte, at han oplever, at der er sket et skred i undervisningens kvalitet.
Han fortæller blandt andet, at undervisningen i lange periode bliver varetaget af vikarer uden de rette kvalifikationer. Hans søn har desuden flere gange fortalt, at han er mødt op i skole til planlagt undervisning, men hvor der ikke har været en lærer til stede. Alt i alt mener Thorbjørn Hævdholm ikke, at kommunen lever op til sit ansvar om at drive folkeskolerne i Herlev korrekt.
Jeg synes, at vi i stedet for at pege fingre ad hinanden skal forsøge at mødes på midten for at finde løsninger
Som svar på Thorbjørn Hævdholms kritik forklarede centerchef for Dagtilbud og Skole Camilla Ottsen, at der ikke er en generel forældreoplevelse af dalende kvalitet i undervisningen, men at brugen af vikarer er noget, man fra forvaltningens side har skærpet fokus på.
Heller ikke udvalgsmedlem Betina Skovby har en fornemmelse af, at der er en generel opfattelse af, at undervisningens kvalitet er dalende.
»Det kommer faktisk lidt bag på mig, at det skulle stå så slemt til, for det er ikke noget, jeg har hørt om tidligere. Derfor er det klart noget, der skal tages op i udvalget. Jeg er selv meget nysgerrig på at få nogle tal på, hvor meget undervisning der varetages uden en lærer eller med en vikar, uanset hvor svære de tal så er at hive frem. For vi har brug for at kende omfanget af det for at afgøre, om der er tale om et større problem« siger Betina Skovby.
Selv samme overblik over antallet af undervisningstimer, der bliver afviklet af vikarer, har Herlev Bladet forsøgt at søge aktindsigt i, men dette blev afvist, da det ikke var tal, som kommunen med enkelte og få kommandoer kunne trække. Herlev Bladet forsøgte også at få tal på, hvor mange af skolernes vikarer, der lever op til kvalifikationskravene, men heller ikke dette kunne trækkes. Det kan du læse meget mere om her.
Camilla Ottsen forklarede i et senere interview, at man ikke fører systematisk kontrol med, hvor meget af den planlagte undervisning, der afvikles, ligesom man heller ikke systematisk kontrollerer brugen af vikarer og disses kvalifikationer. Men det er data, man godt kan bede om at få, hvis man finder det nødvendigt. Det er blot et stort datasæt, man ville skulle gennemgå.
Også Ibrahim Benli har brug for et overblik over problematikken for at kunne afgøre, hvad næste skridt skal være.
»Når elever har en oplevelse af, at brugen af vikarer går ud over undervisningens kvalitet, så gør det klart indtryk. Derfor vil jeg også gå videre med det her i udvalget for at afgøre problemets omfang. Og herefter vil jeg gennem forvaltning indgå i en dialog med de enkelte skoler for at tale om løsninger. Og jeg er selvfølgelig klar til at handle politisk på det, hvis der er brug for det,« siger Ibrahim Benli.
Problemet kan ikke negligeres
For Hanne Bjørn er kommunens svar til Thorbjørn Hævdholm ikke acceptabelt. Hun mener, at særligt vikardækning er et problem, der har været opmærksomhed omkring længe.
»Det er simpelthen ikke noget, der kan negligeres. Man kan ikke slippe afsted med at sige, at det ikke er et generelt problem, for det er noget, vi hører fra forældre er et problem. Jeg har faktisk en forventning om, at forvaltningen kommer med en løsning på det. Og ellers må vi sætte ind politisk,« siger Hanne Bjørn og tilføjer:
»Man kan selvfølgelig godt mene, at det er for ringe, at vi ikke har handlet politisk på det her noget før, men jeg havde også bare en forventning om, at forvaltningen arbejdede på en løsning.«
Marco Damgaard mener også, at der skal arbejdes på at finde løsninger på problemet. Han mener dog, at tiden er inde til at stoppe med at pege fingre ad hinanden.
»I forhold til antallet af undervisningstimer og brugen af vikarer er der juridisk hold i alt det, kommunen siger. Men en ting er, hvad der er juridisk korrekt og noget andet er, hvor vi kvalitetsmæssigt gerne vil hen med vores folkeskoler,« siger Marco Damgaard og fortsætter:
»Jeg synes, at vi i stedet for at pege fingre ad hinanden skal mødes på midten for at finde løsninger. Vi skal i samarbejde med forældre, skoler, elever og i udvalget finde nogle modeller for, hvordan man dækker med vikarer, så undervisningens kvalitet sikres bedst muligt. Det kunne for eksempel være, at man begyndte at planlægge med, at fastansatte lærere havde timer til rådighed, så de kunne varetage vikardækningen. På den måde kunne man sikre, at elever undervises af et kendt ansigt, da det har betydning for deres trivsel.«
Udvalgsmedlem Maria Mankov mener, at der er mange, som bærer ansvaret for en god skoledag – både elever, skolen, lærerne og forældrene.
»Vi skal finde ud af hvordan vi samlet får løftet vores skoler og får respekten tilbage for læreren, hinanden og hinandens børn, som alle er forskellige. Heldigvis er vi ikke alle ens. Hvis vi skaber et bedre arbejdsmiljø for lærerne, så kan vi også mindske sygdom, dermed skabes mere stabilitet i undervisningen og læreren, som brænder for sit fag, kan få lov at bruge tiden i timerne på det alle eleverne er der for – undervisningen,« siger Maria Mankov.
Der er lukket for kommentarer