Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Minister sætter skub i arbejdet med hårdere straffe til bilister med lattergas i blodet

Kort tid efter at Herlev Bladet bragte historien om Herlevs og politiets udfordringer med unge og lattergas, melder ministeren nu ud.

I februar skrev Herlev Bladet om politiets udfordringer med at straffe unge, der indtager lattergas, mens de kører bil og smider de brugte flasker i rabatterne efterfølgende. Københavns Vestegns Politi fortalte dengang, at udfordringen var landsdækkende, og at man er i dialog med politikerne om at få strammet lovgivningen, og nu ser det ud til, at der sker noget. I hvert fald forventer transportminister Thomas Danielsen (V) at modtage et oplæg fra en arbejdsgruppe, som regeringen nedsatte tilbage i september 2022, og det skal være udgangspunktet for et eventuelt kommende lovforslag på området.

‘Man kommer ikke til at indtage lattergas ved en fejl, og det vi ønsker fra regeringens side nultolerance på området. Det som arbejdsgruppens arbejde skal bistå med, det er at kvalificere, hvordan vi bedst muligt kan håndtere – altså måle på lattergas og det arbejde er lige på trapperne,’ lyder det fra transportministeren i et skriftligt svar til Herlev Bladet.

Med forbillede i Norge

Den nævnte arbejdsgruppe består af retsmedicinere, seniorforskere og en specialanklager blandt andet, og meningen var, at de skulle have et udkast klar til november 2022, men det arbejde er altså blevet forsinket. Gruppen har det mundrette navn: ’Arbejdsgruppe om fastsættelse af sanktionsmæssige grænseværdier i sager om kørsel under påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer’.

Man kommer ikke til at indtage lattergas ved en fejl, og det vi ønsker fra regeringens side nultolerance på området

Formålet med gruppen er ifølge beskrivelsen at undersøge mulighederne i lovgivningen for, hvordan man kan straffe bilister, der kører med blandt andet lattergas i blodet, på samme måde, som man i dag kan straffe bilister, der kører med alkohol og THC (findes i cannabis) i blodet. Altså efter fastsatte grænseværdier, så straffen følger påvirkningsgraden, som man blandt andet gør i Norge.

Mangler en ‘lattergas-måler’

I forbindelse med Herlev Bladets tema i februar udtalte Københavns Vestegns Politi, at udfordringen i dag består i, at loven gør det vanskeligt at straffe de unge bilister, der kører med lattergas i blodet.

Det skyldes, at der i lovgivningen kun findes en bagatelgrænse, men ingen grænseværdier for, hvor meget lattergas, man må have i blodet, og dermed ingen sanktioner/straffe, der følger grænseværdierne. Der findes heller ingen regel om nultolerance, som er det politikerne vil indføre.

LÆS Herlev Bladets tema her.

Dertil kommer, at der ikke findes en lattergasmåler, som kan bruges på stedet, og som kan fungere som for eksempel et alkometer, gør det i dag, fortæller Københavns Vestegns Politi. Dét arbejdes der dog på, oplyser man.

Startede indsats i 2021

I stedet kan man sigte for besiddelse af lattergas, og hvis der er mistanke om kørsel med lattergas i blodet, som for eksempel, hvis bilen slingrer, eller der bliver smidt flasker ud af vinduet, kan man tage en blodprøve på den mistænkte. Men da lattergas hurtigt forsvinder ud af kroppen igen, er det ifølge politiet heller ikke en gangbar løsning.

København Vestegns Politi satte fokus på problematikken allerede i efteråret 2021, og det var blandt andet derfor, man nedsatte den nævnte arbejdsgruppe. Desuden kunne man i 2022 konstatere, at antallet af sigtelser for kørsel under påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer havde været stigende de seneste år.

I forhold til lattergas er den tendens stadig aktuel. Københavns Vestegns Politi oplyser, at man i årets første to måneder har rejst sigtelser i 64 sager for besiddelse af lattergas.

Læs mere om arbejdsgruppen her.

Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!