Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Så meget bruger de lokale kandidater på SoMe

Et forskningsprojekt har sat sig for at gennemgå politikernes annoncering og adfærd på de sociale medier i løbet af folketingsvalget.

Noget tyder på, at politikerne herunder kandidater og folketingsmedlemmer har set lyset i annoncering på de sociale medier i valgkampen til dette års folketingsvalg.

I hvert fald viser tallene, at der i år er brugt markant mere på Facebook og Instagram sammenlignet med valget i 2019. Her viser tal fra TV2, som dengang lavede en oversigt over forbruget (godt nok kun på Facebook), at der samlet blev spenderet 2,7 millioner kroner. Det skal holdes op imod tallene fra i år, som frem til 28. oktober viste et samlet forbrug blandt politikere og partier på 13,25 millioner kroner. Altså fem gange så meget. Det kan ses på politiskannoncering.dk.

To af de lokale kandidater, der bruger SoMe-annoncering i valgkampen, er Hanne Bjørn fra konservative og Ibrahim Benli fra Enhedslisten. Den tredje af de tre, der stiller op og bor i Herlev, Mette Qwinten, ser ikke ud til at bruge den form for markedsføring.

Af tallene ses det blandt andet, at Hanne Bjørn har haft 52 annoncer på Metas platforme, som tæller Facebook, Instagram, WhatsApp og Messenger. At 50,9 procent af dem, som hendes annoncer er blevet eksponeret for, er kvinder i Region Hovedstaden, og at det især er personer i alderen +65 år. Derudover ses det, at Hanne Bjørns annoncer har kostet 3.574 kroner.

Stor forskel på forbrug

Hvad angår Ibrahim Benli, har han haft fire annoncer. 33,2 procent af dem, der har set dem, er kvinder, og så er annoncerne primært blevet vist i Region Hovedstaden og især for målgruppen 35 til 44 år. Derudover fremgår det, at han har betalt i alt 698 kroner for det.

det er demokratisk vigtigt, at vi har viden om, hvordan partierne målretter bestemte budskaber til bestemte vælgergrupper, og hvor mange penge de bruger

Sammenlignet med de højtprofilerede folketingsmedlemmer i dansk politik er de nævnte summer peanuts. For eksempel er Søren Pape fra de konservative topscorer med et forbrug på 563.556 kroner. Dernæst kommer Pia Olsen Dyhr fra SF med 450.112 kroner og Alex Vanopslagh fra Liberal Alliance med 341.351 kroner. Først på fjerdepladsen kommer statsminister Mette Frederiksen (S) med 252.490 kroner og kun 19 annoncer. Til sammenligning har SF’eren flest med 276. Kigger man længere ned på listen, springer det også i øjnene, at en anden SF’er, Jakob Mark, hovedsageligt henvender sig til kvinder. 70 procent af hans annoncer målrettes nemlig dem.

Herunder kan du se, hvor mange penge partierne akkumuleret har brugt på at annoncere på Snapchat siden 1. august 2022. Det er kun de nævnte, der er på dettte medie. Kilde: www.ensyvni.netlify.app

Vigtigt at afdække politikernes SoMe-adfærd

Vil man gå mere i dybden med, hvem der annoncerer, hvor meget de bruger og til hvad, har et forskningsprojekt under Syddansk Universitet, Digital Democracy Centre, sat sig for at undersøge netop det. Ifølge en pressemeddelelse for ‘at skabe større gennemsigtighed om partiernes annonceforbrug- og målretning, og hvad det betyder i et demokratisk perspektiv’.

En af dem, der er med i projektet, Mads Fuglsang Hove, har lavet en hjemmeside, hvor man hele valget igennem har kunne følge med i, hvordan partier og kandidater annoncerer på sociale medier, og hvem de forsøger at ramme med deres annoncer. Sådan et fænomen kaldes ‘microtargeting’, og det er dét, som forskerne vil kortlægge og undersøge nærmere.

»Det er demokratisk vigtigt, at vi har viden om, hvordan partierne målretter bestemte budskaber til bestemte vælgergrupper, og hvor mange penge de bruger på det, så vi kan få en diskussion i gang om, hvorvidt det er godt eller skidt,« siger Mads Fuglsang Hove blandt andet i pressemeddelelsen.

Virker det?

Af andre interessante ting, som fremgår af den nævnte hjemmeside, er også, hvor mange opslag politikerne laver, og hvor godt de i gennemsnit klarer sig målt på forskellige parametre. Hvis man måler i gennemsnitlige antal likes, ligger Lars Bøje Mathiesen fra Nye Borgerlige for eksempel i top med 5.627 likes pr. opslag. Han har også flest gennemsnitlige interaktioner (7.411) og ‘Haha’s’ (532). Dernæst kommer Mette Frederiksen (S), som også topper med antal kommentarer (1.208) og ‘angry’s’ (56) og så Søren Pape fra de konservative, som også har flest gennemsnitlige delinger (816). Den lokale Morten Bødskov (S), forsvarsminister, som stiller op i Herlev-Rødovre-kredsen, har 149 interaktioner, 8 kommentarer, 2 delinger og 130 likes i gennemsnit. Det ser ikke umiddelbart ud som om, at han annoncer på SoMe overhovedet.

På siden ses også, at det især er økonomi og klima, som partierne kommunikerer om på Facebook, og at det for ni ud af 14 partier gælder, at de primært henvender sig til de 25-34-årige.

Efter valget vil SDU-forskerne ifølge pressemeddelelsen analysere de mange data mere dybdegående for at få mere systematisk viden om, hvad der foregår online i løbet af en valgkamp. Det store datamaterialer stammer fra de annoncer og opslag, politikerne har lavet på sociale medier siden 1. august 2022.

Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!