Iværksætter vil teste elløbehjul-vision i Herlev
Jónas Guðmundsson har købt en franchise i den populære islandske elløbehjul-virksomhed, Hopp, og han har store visioner.
»Nu tester vi det af i Herlev,« lyder det fra Jónas Guðmundsson, der for lidt over en uge siden sendte 100 elløbehjul på gaden i Herlev som del af en franchise, han har købt.
De er turkis-farvede og sorte og går under navnet Hopp efter moderselskabet fra Island, hvor elløbehjul ifølge Jónas Guðmundsson er uhyre populære med omkring 3.000 i omløb bare i Reykjavik. For Hopp’s vedkommende vokser brandet ifølge Jónas Guðmundsson støt måske på grund af franchise-muligheden og findes nu i 14 lande i og uden for Europa, hvor der er flest i Island, Spanien, Grækenland og Polen. I Danmark findes de i Roskilde og Herlev.
ANDRE HISTORIER: Har ansat ny rektor
I Herlev kan man forholdsvist nemt spotte de selvkørende løbehjul i bybilledet. De står nemlig parkeret rundt omkring på pladser dér, hvor det giver mest mening, forklarer ejeren, som har været i dialog med Herlev Kommune og Region Hovedstaden om muligheden for at parkere i det offentlige rum. Det kræver nemlig en særlig tilladelse og en længere forudgående proces, som han endnu ikke har kastet sig ud i. Derfor har Jónas Guðmundsson indtil videre besluttet at opfordre brugerne af sine elløbehjul til at parkere på privat grund. Det må man nemlig godt, så længe det er i orden med den private grundejer. Skulle der opstå situationer, hvor det ikke er det, vil han gå i dialog med pågældende ejer.
Hvis nogen brokker sig, så må vi bare fjerne løbehjulene igen. Vi har kontaktet nogle af grundejerne, men det tager lang tid
»Hvis nogen brokker sig, så må vi bare fjerne løbehjulene igen. Vi har kontaktet nogle af grundejerne, men det tager lang tid, og det er ikke altid så nemt at finde ud af, hvem vi skal snakke med,« forklarer han.
»For at bruge elløbehjulet, skal man downloade en app, og den fortæller dig, hvor du kan parkere i Herlev. Det kan for eksempel være ved Herlev Station, ved forskellige restaurationer, foran Lidl eller McDonald’s,« fortæller ejeren og uddyber, at der er over 50 indkodede parkeringspladser, og bruger man ikke en af dem, så skal man betale en bøde via appen.
Derfor håber han, at brugerne vil parkere de udpegede steder, og at de private ejere vil acceptere de tohjulede, så længe de ikke står i vejen.
»Hvis vi tager McDonald’s kan det jo være en fordel, at man parkerer dér i forhold til at få flere kunder,« påpeger han, der grundet de mange parkeringssteder ikke har spurgt alle de private om lov på forhånd.
Skulle besøge sin moster
Jónas Guðmundsson er oprindelig fra Island og har et fast job for Iceland Air, men bor i Danmark med sin kæreste. Han er 31 år og uddannet programmør fra DTU, og så har han flere iværksætter-erfaringer i bagagen.
»Da jeg var 17 år, startede jeg mit første firma, et havefirma,« fortæller han, der siden har købt andre firmaer og solgt dem igen.
Derfor lå tanken ham ikke fjern at kaste sig ud i en Hopp-franchise, da han for godt et år siden blev opmærksom på muligheden.
»Jeg har en moster i Herlev, som bor langt væk fra stationen, så da vi skulle besøge hende, synes jeg, det tog lang tid at komme fra stationen til hende,« fortæller Jónas Guðmundsson, der efterfølgende hørte et interview med Hopp’s direktør, der handlede om, hvor nemt det var at erhverve sig en franchise, hvorefter han tog kontakt.
Gode råd og regler til brugere af elløbehjul
»Det kan måske tage 30 minutter at gå, 20 minutter med en bus og syv minutter på et elløbehjul,« forklarer han, der ser det som en nem måde at komme fra A til B på, og hvis man kobler det op på letbanen, når den kommer, ser han store perspektiver.
»Hvis du for eksempel bor i Islev og vil til Lyngby, fordi du arbejder der, men din arbejdsplads ligger et stykke vej fra stationen, så kan du tage et løbehjul derfra. Planen er, at vi på sigt kan være i alle de byer, hvor letbanen kører, og i den forbindelse er Herlev lidt en test,« påpeger iværksætteren, der på langt sigt også har planer om at søge og få parkeringstilladelser i det offentlige rum.
Artiklen fortsætter under billedet.
Bedre forhold i Herlev
Han vurderer, at elløbehjulene som koncept kommer til at køre bedre i Herlev, end tilfældet var med København, da andre virksomheder for nogle år tilbage forsøgte at introducere dem i hovedstaden. En del af kritikken dengang gik på, at de blev smidt tilfældigt rundt omkring og stod i vejen for butiksindehavere og andre.
»Problemet med København er, at det er en tæt by med mange mennesker, mens Herlev er mere åben, og der er mere plads,« siger han, der også fremhæver, at Hopp-løbehjulene er smartere.
»Vi skal ikke hente løbehjulene, når de er løbet tør for strøm. Vi skifter blot batteriet, og vi har masser af batterier på lager, så det er meget nemmere og hurtigere,« fortæller Jónas Guðmundsson, der har en ansat udover sig selv.
Han uddyber, at hans elløbehjul kan køre op til fem timer på en opladning.
Det eneste, man selv skal tænke på, er, at downloade appen og medbringe en hjelm, da det er lovpligtigt.
»Jeg tror, at elløbehjul er noget, der gør en by som Herlev til en bedre by, fordi det bliver nemmere at komme fra et sted til et andet,« lyder hans budskab til herlevborgerne.
Har ikke givet tilladelse
Herlev Bladet har været i kontakt med Herlev Kommune, der bekræfter, at Hopp i Herlev ikke har søgt og ikke har en tilladelse til at parkere på offentlig vej.
‘Herlev Kommune har ikke givet tilladelse eller indgået aftale med virksomheder om løbehjulsudlejning – eller opstilling på veje eller kommunens arealer. Hvis virksomheder ønsker at bruge veje, stier eller andre af kommunens arealer til denne type løbehjule, cykler eller lignende vil det kræve en tilladelse fra eller aftale med Herlev Kommune. Både politiet og Herlev Kommune kan fjerne løbehjul, der er til gene for fremkommeligheden i det offentlige rum,’ oplyser Helle Lagersted Jørgensen, teamleder i Center for Teknik og Miljø, i en mail til Herlev Bladet.
Ejeren skal dog være opmærksom på, at konsekvensen i praksis vil være, at lejerne af elløbehjulene formentlig vil efterlade dem i det offentlige rum
På et opfølgende spørgsmål om dialogen med Hopp tilføjer hun, at Herlev Kommune ikke kan forhindre, at ejeren placerer elløbehjulene på privat grund.
‘Herlev Kommune kan ikke forbyde ham at lave aftaler med private. Ejeren skal dog være opmærksom på, at konsekvensen i praksis vil være, at lejerne af elløbehjulene formentlig vil efterlade dem i det offentlige rum’, lyder det.
Regler for opstilling af elløbehjul på offentlige arealer (Vejloven paragraf 80b).
Der er lukket for kommentarer