Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Kommunen om snerydning: Har kørt efter planen, men svært at få bugt med isen

Ifølge den tilsynsførende for snerydningen i Herlev Kommune har forholdene været historisk dårlige, men man har ryddet, alle de steder man skal.

Først kom der slud, så kom sneen og til sidst satte frosten ind, og det hele blev til is. Netop den opskrift prægede sidste uges vejrskifte fra onsdag til torsdag. Det har gjort, at selvom alle de veje og stier, som ifølge Herlev Kommunes kategoriseringer skulle ryddes, blev ryddet, så har det været svært at få bugt med isen. Det fortæller den tilsynsførende for snerydningen i kommunen, Morten Movang, der er bekendt med, at kommunens snerydning i slutningen af sidste uge har medført en del kritiske røster på Facebook.

LÆS OGSÅ: Budskab fra kommunens snekæmpere

»Det tager vi til efterretning, og så kan det godt være, at vi skal rette noget i vores vintersetup, men vi har kørt præcis det, vi skal efter de kategorier, der er på vores kort. Der var nogle enkelte villaveje, som ikke nåede at blive saltet, men som vi saltede dagen efter. Problemet er, at meget på vores klasse tre villaveje er blevet til is, og det kan man ikke fjerne. Salt kan skabe noget friktion, men fjerner ikke isen,« forklarer han og tilføjer:

»Hvis vi skulle have haft fjernet isen, så skulle vi have haft kørt villaveje om natten, men vi må ikke rydde om natten. Vores arbejde må først starte i dagtimerne mellem klokken syv og 15, og så kan det være sin sag at trække på noget personale, der har kørt i mange timer,« fortæller Morten Movang, der tilføjer, at nabokommunerne slås med de samme problemer.

Kan ikke rydde is

De særlige udfordringer skyldes ifølge ham, at snevejret startede om onsdagen som slud, der ikke lagde sig.

»I løbet af onsdag eftermiddag sidste uge gik slud over i sne, og det gik så hurtigt, at det der landede på vejene blev til is,« fortæller den tilsynsførende, der i de 30 år han har ryddet sne ikke kan huske, at noget lignende.

Hvis vi skulle have haft fjernet isen, så skulle vi have haft kørt villaveje om natten, men vi må ikke rydde om natten

»Normalt rydder vi overgangene dagen efter, men der var det allerede blevet til is, og vi kan ikke hakke i det, så vi spreder salt på,« forklarer han, der godt ved, at saltets virkning aftager efter minus syv otte grader – alligevel kan det godt betale sig, mener han.

For eksempel når solen skinner på det, så bliver virkningen bedre.

Overvejer grus

»Så vi har alle mand ude i dag (mandag, red.) og rydde overgange, og så smider vi stadig salt på de trafiktunge områder som kategori 1 og 2, men ikke villavejene,« fortæller han.

Han er bekendt med, at nogle kommuner har gode erfaringer med at bruge en blanding af grus og vejsalt, hvilket han ikke er afvisende overfor.

»Lige nu er vores grusbunke frosset, men vi prøver at få noget ind i varmen, som kan tø op, så vi kan bruge det på overgangene. Men vi vil helst ikke smide for meget på, for så skal vi bare senere hen suge det op af vejbrøndene igen,« forklarer Morten Movang og uddyber, at man ofte bruger grus på stier, som man normalt ikke ville rydde og salte.

Han er desuden bekendt med, at glatte veje fredag og lørdag blandt andet resulterede i ulykker på Herlev Hovedgade, men oplyser, at netop hovedgaden og ringvejen samt Klausdalsbrovej og noget af Ring 4 ikke sorterer runder Serviceafdelingen, men er en del af en tværkommunal aftale med blandt andet Gladsaxe. Alligevel sørgede han for lørdag, da han hørte om ulykkerne at få Herlev Hovedgade saltet en ekstra gang.

Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!