Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Lokale 8. klasser frontløbere i stort sundhedsprojekt, som skal gøre teenagere mere aktive

Herlev Byskole afdeling Eng er som en af 16 skoler blevet udvalgt til at teste, om udskolingselevernes sundhed og trivsel kan forbedres af højintens bevægelses- og idrætsundervisning tre lektioner om ugen.

‘Biiip, biiip,’ lyder det ud af højttalerne.

»Det er en test, hvor man gør det så godt, man kan, og husk, at vi er glade for alle præstationer, og hvis der er nogen, der får sidesting, så er det helt normalt.«

En forsker fra Syddansk Universitet står badet i Herlev Hallens gule lys og forsøger at forklare spørgende 8. klasse-elever, hvad de laver der. På bænkene langs væggen sidder andre elever og smågriner, mens de tjekker deres mobiler.

De mindst aktive er de 15-årige piger, hvor kun 6 procent lever op til anbefalingerne (Sundhedsstyrelsen, 2019).’

Tre 8. klasser, A, B og C, fra Herlev Byskole afdeling Eng, deltager denne onsdag i projektet Fit First Teen, som Syddansk Universitet, Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund (DIF) har sat i verden for at undersøge, om tre gange 40 minutters højintens bevægelses- og idrætsundervisning i udskolingen igennem 10 uger kan forbedre elevernes sundhed og trivsel samt ikke mindst deres indlæring, så de lærer mere i skolen.

For meget skærm

At Herlev Byskole afdeling Eng er med som en af i alt 16 testskoler fra hele landet skyldes, at den lokale idrætslærer Bjørn Møller har ansøgt og fået grønt lys.

»Det handler om, at der er mange unge mennesker, som er i rigtig dårlig form og har for meget skærmtid. Jeg ser det blandt andet i frikvartererne,« forklarer han, der håber, at 8. klasse-eleverne udover at levere data til Fit First Teen, også får noget ud af det personligt – både sundheds- og motionsmæssigt, men også socialt. For der er plads til forbedring, viser diverse undersøgelser.

Ifølge den såkaldte effekt-evaluerings-manual, som Fit First-folkene står bag, fremgår det, at ‘børn og unge ikke er tilstrækkeligt aktive til at holde risikoen for at udvikle livsstilssygdomme senere i livet, nede. Faktisk lever kun 26 procent af de 11-15-årige op til Sundhedsstyrelsens anbefalinger om mindst 60 minutters daglig aktivitet ved moderat til høj intensitet. (…) De mindst aktive er de 15-årige piger, hvor kun 6 procent lever op til anbefalingerne (Sundhedsstyrelsen, 2019).’

En elev skal igennem en balancetest.Selvom der er tre forsøg, er det ikke lige let. Foto: Kenneth Hougaard.

Kun udskolingseleverne mangler

Denne onsdag i hallen skal de tre klasser igennem en såkaldt præ-test med bip-løbetest, hop og andre bevægelser, en pulstest og diverse målinger af balanceevne, muskelmasse, fedtprocent, blodtryk med mere. Resultaterne af dem skal så holdes op imod en tilsvarende post-test 10 uger efter, at eleverne har gennemført Fit First-konceptet, som i forsøgsperioden bliver en del af undervisningen. Her skal de følge en forskningsmanual, som er lavet i samarbejde med de 17 specialforbund (ud af 62 inviterede, red.) fra DIF, der har takket ja til at være med og lave øvelser til udskolingseleverne.

Manualen er blandt andet baseret på to andre tilsvarende og færdigdokumenterede manualer lavet for nogle år siden med erfaringer fra konceptet Fit First 10 og 20 (6-9-årige og 10-13-årige) gældende for henholdsvist indskolingselever og mellemtrin i den danske folkeskole.  Det nye er altså, at Fit First udvides til udskolingseleverne, og når den manual også er færdig i foråret 2023, så kan man tilbyde skolerne et samlet koncept til alle klasser.

Vigtigt at ældre elever er aktive

»Vi kan se, at jo ældre børn bliver, jo mere daler deres aktivitetsniveau, og dermed stiger risikoen for at få livsstilssygdomme. Derfor har vi stillet krav til de specialforbund, der er med, om at lave øvelser, der er højintense, styrkebetonet og giver impact, det vil sige hop, spring, vendinger med mere,« fortæller projektleder Charlotte Sandager Aggestrup.

Det betyder også, at skal man have for eksempel taekwondo en uge, så betyder det ikke nødvendigvis, at man skal dyrke den gængse form for taekwondo, men derimod en skræddersyet øvelse, som har med sporten at gøre.

»Bagefter kan skolen jo vælge at implementere den ‘rigtige form for taekwondo’ i undervisningen, hvis man ønsker det,« påpeger hun, der pointerer, at det også giver mulighed for at samarbejde med de lokale klubber.

Et apparat måler blandt andet også eleverne fedtprocent og muskelmasse. Tallene er ikke fra eleverne. Modelfoto.

Syv sportsgrene

I Herlev har Bjørn Møller udvalgt syv sportsgrene med øvelser relateret til den enkelte sport, som eleverne skal igennem i løbet af de 10 uger. Det er: kickboxing, løb, automobil (eks. træn som racerkøreren Kevin Magnussen hedder en af øvelserne, red.), ju-jitsu, kano og kajak, basket og styrkeløft.

Andre skoler har valgt andre sportsgrene, og så er det ellers bare om at smøge ærmerne op.

»Jeg glæder mig rigtig meget til post-testen, og jeg håber da, at eleverne er bliver sundere og trives bedre i timerne, så de kan få bedre forudsætninger for at lære,« vurderer projektlederen.

Skal presse hinanden

Veninderne Thea Nilsson og Sarah Knudstrup på 14 år, begge fra 8. B, glæder sig også til at komme i form igen efter en lang sommerferie. Men en ting er skolen, en anden er fritiden.

»Jeg har da tænkt på at begynde til basket, men det blev ikke til noget alligevel. Så jeg vil gerne være mere aktiv, men lige nu bruger jeg nok mest tid på at sidde derhjemme og skrive med mine venner. Så jeg tror, at nogen skal presse mig, hvis jeg skal igang,« vurderer Thea Nilsson.

Sarah Knudstrup bemærker, at hun, der går til cheerleading hver torsdag, faktisk er lykkedes med en enkelt gang at presse veninden til at løbe med til en træning.

»Men det var godt nok hårdt,« lyder det fra Thea Nilsson.

Begge kan godt genkende ‘de voksnes’ forlydender om, at de unge bruger for meget tid foran skærmen.

»Vi er nok blevet afhængige. Vi har jo alt lige ved hånden,« siger Thea Nilsson, der sammen med Sarah er glade for, at de går i en klasse, hvor alle er gode til at støtte hinanden.

Af samme grund er de sikre på, at de nok skal komme i god form, inden de 10 uger er gået.

De tre 8. klasser mødes igen i Herlev Hallen til post-træning 2. november, og så skal det vise sig, hvor mange der har prioriteret ‘fit first’.

Idrætslærer Bjørn Møller på Herlev Byskole afdeling Eng med projektleder fra SDU, Charlotte Sandager Aggestrup. Foto: Kenneth Hougaard.

 

Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!