Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Rektor: Sådan får vi flere elever til at vælge Herlev

Ny rapport om hovedstadsgymnasiers udfordringer med faldende elevtal viser, at Herlev Gymnasium og HF er godt på vej til at få vendt udviklingen, og det glæder Mads Glendorf, der i november startede som rektor.

Herlev Gymnasium og HF har som flere andre i hovedstadsområdet i nogle år døjet med faldende elevtal, hvilket førte til, at man et år slet ikke optog nye elever som led i en ny strategi for at vende udviklingen.

Nu tyder meget på, at man er på rette vej. Det viser en ny rapport med titlen ‘Rekruttering og Fastholdelse’ lavet af Center for Gymnasieforskning på Syddansk Universitet for Region Hovedstaden.

Vi kæmper jo med et gammelt dårligt ry, som ikke nødvendigvis har så meget at gøre med de ting, som vi gør i dag

»Rapporten giver rigtig meget håb. Der er to topforskere som bekræfter os i mange af vores initiativer om trivselstiltag, nærhed og fællesskabstiltag, og det viser, at vi er på rette vej. Forskerne kan også se, at vores indsatser, tid og det arbejde, vi har lagt i at udvikle gymnasiet er de rigtige steder, vi sætter ind,« vurderer Mads Glendorf, der i november startede som ny rektor.

Det gjorde han netop, fordi han synes, at udviklingen af gymnasiet lyder spændende.

Flere unge fra nabokommuner

»Det er en af grundene til, at jeg gerne ville starte her. Noget af udviklingen har mine forgængere sat i gang, men der er et meget stort potentiale i gymnasiet blandt andet i forhold til de undervisere, vi har og i forhold til det opland, der er i Herlev og i nogle af nabokommunerne,« forklarer han og nævner, at en af gymnasiets store udfordringer, som ifølge ham ikke berøres i rapporten, er at nå ud til nok elever, fordi Herlev er en mindre kommune med få skoler.

Når det så oven i købet har været svært at tiltrække kommunens egne unge, bliver udfordringen så meget desto større.

LÆS OGSÅ: Mange elever har prioriteret Herlev først

»Derfor skal vi måske råbe lidt mere ind over bygrænserne for at tiltrække endnu flere elever, når det gælder gymnasiet. På HF har vi en del fra andre kommuner, fordi der er flere kommuner, som ikke har en HF-uddannelse« oplyser han og tilføjer, at der hidtil har været en manglende viden om, at der også ligger et godt gymnasium i Herlev, som de unge kan vælge.

»Men der er en åbenhed på vej. Man skal som kommune vise de unge det bredest mulige uddannelsesudbud, og dér synes jeg godt folkeskolerne kunne blive endnu bedre til at finde de nærmeste uddannelser også ind over bygrænserne,« påpeger han, der har haft en god dialog med flere nabokommuner om at præsentere Herlev Gymnasium og HF.

Flere positive historier på SoMe

Derudover er flere af Herlevs egne unge også begyndt at søge gymnasiet igen, fortæller han.

»Det viser, at folk er opmærksomme på, at der sker nogle nye ting på gymnasiet. Vi kæmper jo med et gammelt dårligt ry, som ikke nødvendigvis har så meget at gøre med de ting, som vi gør i dag. Det er nogle gamle historier, som klæber lidt til stedet, blandt andet nogle hændelser med kriminalitet, og det overdøver jo alt andet, men så skal vi vise, at vi kan noget andet. Vi har jo nogle vanvittigt dygtige talenter og en høj faglighed og løfteevne. Det skal vi være bedre til at fortælle,« understreger Mads Glendorf.

Derfor er det også en strategi at poste flere positive historier offentligt om, hvad Herlev Gymnasium og HF kan. Noget man allerede gør på Instagram. Samt invitere de unge på besøg for eksempel til åbent hus 15. januar.

Skal være sjovt at gå på gym

Og hvad er det så, man kan?

»Vi skal blandt andet have styrket vores faglighed inden for talentprogrammer. Det betyder, at hvis du som elev for eksempel er særligt dygtig til at debattere, så kan du deltage i en debatklub. Eller hvis du er god til fysik eller andre fag, så har vi faglige tilbud, der går ud over det, man lærer i timerne. Derudover har vi også de normale sociale fællesskaber som for eksempel vores caféer, gymnasiefester og idrætsdage, og så er vi begyndt at tænke trivsel mere ind i det faglige. Det skal også være hyggeligt at sidde og lære om for eksempel biologi. Det skal være sjovt at gå i skole og helst sådan, at man har lyst til at studere videre, når man er færdig her,« forklarer rektoren og fortsætter:

»Vi skal også blive bedre til at lytte til eleverne: Hvad synes de er fællesskabende, for det er ikke altid det samme, som vi som ledelse synes er godt. Der skal være mere plads til uformelle fællesskaber efter skoletid, som ikke er så styrede af lærerne,« påpeger han.

Vi har jo nogle vanvittigt dygtige talenter og en høj faglighed og løfteevne. Det skal vi være bedre til at fortælle

50-års-jubilæum

Som et led i strategien med at tiltrække flere elever ved at fortælle de gode historier vil gymnasiet også åbne sig mere op over for lokalsamfundet.

»Vi vil gerne åbne os mere op over for Herlev by og borgerne. Vi har ligget lidt isoleret heroppe, men vi har nogle flotte grønne områder, som vi gerne vil dele med herlevborgerne,« forklarer rektoren, der også nævner, at gymnasiet faktisk har 50-års-jubilæum i år.

Det bliver fejret til efteråret, og så vil der også være flere andre aktiviteter i løbet af jubilæumsåret som del af fejringen. Med andre ord: Meget at glæde sig til, også for nye elever.

Fakta: (mål fra rapporten)

  • Kapacitet på 700 elever (6 stx-spor og 5 hf-spor – i dag er der 5 stx og 4 hf)
  • Overholdelse af ordensregler
  • Kompetenceløft af lærere
  • Mere kommunikation på SoMe
Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!