Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Vinderbog sætter digital mobning på dagsordenen

For sjette år har Herlev Kommunes 7. klasse-elever lavet billedbøger i samarbejde med Herlev Billedskole. Og nu er vinderen fundet.

Digital mobning er ikke okay, og digitale medier såsom TikTok kan også føre noget godt med sig. Det synes at være et af budskaberne fra vinderen af Årets Billedbog. En konkurrence lavet af Herlev Billedskole i samarbejde med Herlev Bibliotek for kommunens 7. klasser.

Vinderbogen hedder ‘Fodboldpigen Masha’, og den er lavet af 7.u på Kildegårdskolen. Det er alle eleverne selv, der har stemt på deres favoritter ud fra tre kandidater kåret af en fagjury: I den sidder forfatter Kim Fupz Aakeson, illustrator Maria Buchmann og bibliotekar Zahra Ibrahim.

»I år var der mange bøger, som handlede om en eller anden cyber-virkelighed, som hovedpersonerne blev trukket ind i. Enten via et computerspil eller telefonens sociale medier, og den her er også et eksempel på det. Den handler om TikTok og digital mobning,« forklarer Maria Buchmann.

TikTok er også en del af de unges liv. Det er jo nærmest deres Google. De bruger det til alt

Zahra Ibrahim supplerer:

»TikTok er også en del af de unges liv. Det er jo nærmest deres Google. De bruger det til alt. Det betyder noget, at de også skriver en bog om det, hvad er det, og hvordan skal jeg se ud, når jeg filmer. For eksempel er der en pige, som spiller fodbold, og det bliver hun mobbet med, fordi piger skal ikke spille fodbold åbenbart, det er kun drenge. Den handler også om kampen for at vise, at det er ok, fordi drengene har set på TikTok, at hun faktisk er ret god,« lyder det.

»Og så er kvindefodbolden jo på vej frem på en måde, vi ikke har set før. Noget af det vi godt kunne li’ ved bogen var, at den tog det faktisk alvorligt, at man kan blive mobbet digitalt på den der diskrete måde,« forklarer Kim Fupz Aakeson.

Aktuelle temaer

‘Årets Billedbog’ arrangeres af Herlev Billedskole i samarbejde med skolerne og Herlev Bibliotek. Forløbet kører på sjette år blandt de fire skolers 7. klasser i efteråret, hvor de i timerne bruger tid på at udtænke og skrive historierne. Herefter får de nogle timer på billedskolen til at lave bøgerne i ord og billeder. Til sidst nominerer en jury tre kandidater til at vinde årets billedbog. Sidstnævnte vinder også sin billedbog i trykt udgave til at stå på biblioteket. Det er eleverne selv, der finder vinderne ved at stemme blandt de nominerede.

Hvad gjorde, at den her bog skilte sig ud?

»Sidste år vandt en historie om en bænkebider, der ville være en myre. Det SKAL ikke være noget med alvor. Vi er åbne for en god historie, hvor tekst og billeder hænger sammen. Men her var der både noget visuelt, og noget der gjorde, at den skulle nomineres. De to andre kandidater var helt forskellige. Den ene handlede om haikudigte og den anden om computerspil,« forklarer Kim Fupz Aakeson.

ANDRE HISTORIER: Kurt giver plads til både sorg og glæde

Maria Buchmann tilføjer:

»Hvert år har der været nogle temaer, som på en eller anden måde er aktuelle for den tid, vi lever i, men jeg synes også, at det er nogle meget forskellige fortællinger,« forklarer hun.

»Ja, vi havde en bog om to aber, der ville finde Ronaldo, så vi kom vidt omkring,« griner Kim Fupz Aakeson.

Dét der optager børn

Hvad tror I de unge får ud af at være med i det her?

»I stedet for bare at være forbruger af historier og indtage historier, så får de fingrene i det, hvad er det for en størrelse, hvad gør man og hvordan fortæller man? Hvad er en historie? Det er noget andet, når man selv skal gøre det frem for at få historierne i hovedet af andre,« påpeger Kim Fupz Aakeson, der selv er en anerkendt forfatter.

Hvad får I ud af at være med?

»Det er jo spændende hvert år. Man glæder sig til at se, hvad de kan finde på at fortælle nu. Alle klasser er så forskellige. Det er fedt at se, og deres fantasi er bare så fantastisk,« siger Zahra Ibrahim.

»Det viser også, hvad børn er optaget af, og så er det sjovt at møde dem som leverandør af historier i stedet for bare at servere dem for dem. ‘Skriver I sådan, er det her sjovt?’, det synes jeg helt fagligt bare er sjovt for mig,« siger Kim Fupz Aakeson, der ikke vil afvise, at han på et eller tidspunkt kan blive inspireret af børnene.

Sidste år vandt en historie om en bænkebider, der ville være en myre. Det SKAL ikke være noget med alvor. Vi er åbne for en god historie

»Jeg kan jo se, hvad der fylder, så det kan jo være, at der på et tidspunkt er noget, man griber i. For eksempel digital mobning. Det er jo en stor ting,« vurderer han.

Billedskoleleder Signe Dahlerup, der står bag konkurrencen, er glad for, at den kan fortsætte år efter år.

»Man bliver også selv holdt i i live af de unge mennesker. Jeg synes altid, det er ret interessant at se, hvad der rører sig i tiden. Det er jo nærmest sådan en tidsmaskine,« siger hun, der sammen med de tre andre har været vidne til en god portion forskellige fortællinger gennem årene. Lige fra corona-katte, flodheste-psykologer og Trump, der gav alle sine vælgere gratis burgere, så de ikke stemte.

Så må vi bare vente i spænding og se, hvad der rører sig blandt de unge til næste år.

Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!