Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Skoletrafik: Hvordan ser morgentrafikken ud ved Herlevs skoler?

Herlev Bladet har skrevet en række artikler om trafiksituationen ved Herlev Byskole afd. Eng, men hvordan ser morgentrafikken egentlig ud ved Herlevs andre skoler? Få svaret her.

Herlev Bladet har dækket trafiksituationen om morgenen ved Herlev Byskole afd. Eng med blandt andet tung trafik med store lastbiler og ulovlige parkereringer, tæt siden februar.

Men hvordan ser morgentrafikken på Herlevs andre skoler egentlig ud? Det har Herlev Bladet undersøgt ved at tage kontakt til skolebestyrelsen på Herlevs tre skoler: Herlev Byskole, Lindehøjskolen og Kildegårdskolen.

Herlev Byskole: Begrænsede pareringsmuligheder

På Herlev Byskole er der to afdelinger: Eng og Elverhøj. Trafiksituationen på Herlev Byskole afd. Eng har længe været kaotisk både i forhold til tung trafik i form af lastbiler, forældrenes adfærd med ulovlige parkeringer, dårlige parkeringsforhold og gravearbejde i forbindelse med etablering af fjernvame til boligbyggeriet for enden af Engløbet.

På Herlev Byskole afd. Elverhøj er det særligt manglende parkeringspladser, som er udfordringen. Det fortæller Morten Nørgaard Nielsen, der er næstformand i skolebestyrelsen på Herlev Byskole.

Der er selvfølgelig mange forældre, der kommer i bil, og parkering og standsnings mulighederne er begrænset. Så der er meget trafik lige foran skolen

»Der er mange børn, der bliver afleveret omkring ti og fem minutter i otte. Der er selvfølgelig mange forældre, der kommer i bil, og parkering og standsnings mulighederne er begrænset. Så der er meget trafik lige foran skolen,« siger han.

Morten Nørgaard Nielsen fortæller, at  skolebestyrelsen har opfordret forældrene til at parkere på enten B73’s parkeringsplads eller på parkeringspladsen, der hører til boligbyggeriet på Tornerosevej, og så følge deres børn i skole derfra.

Det er planen, at der skal komme en ’kys og kør’ zone på afd. Eng., hvor forældrene kan sætte deres børn af. Skolebestyrelsen ser ikke at en ’kys og kør’ zone er en mulighed på afd. Elverhøj. Skolebestyrelsen er også i dialog med kommunen om forskellige andre løsninger.

LÆS OGSÅ: Spærring af Herlev Ringvej udsættes 

Lindehøjskolen: ‘Kys og kør’ zoner har afhjulpet trafikudfordringen

Ifølge Simon Brodersen-Almind, der er formand for skolebestyrelsen på Lindehøjskolen, oplever skolebestyrelsen ikke, at der er problemer med trafikken ved skolen om morgenen.

Det er også skolebestyrelsesformandens overordnede opfattelse, at forældrene er gode til at tage hensyn, når de færdes i trafikken omkring skolen.

»Umiddelbart virker det til forældrene er opmærksomme og tager hensyn – vi har ikke eksempler på det modsatte skulle være tilfældet,« siger han.

Det er dog først inden for det seneste år, hvor der blev etableret endnu en ‘kys og kør’ zone på Tvedvangen efter dialog med forvaltningen, at morgentrafikken er begyndt at glide mere gnidningsfrit.

Inden da havde vi nogle trafikale udfordringer på Tvedvangen om morgenen med ulovlige og uhensigtsmæssige parkeringer, men dette har ‘kys og kør’ zonen afhjulpet

»Inden da havde vi nogle trafikale udfordringer på Tvedvangen om morgenen med ulovlige og uhensigtsmæssige parkeringer, men dette har ‘kys og kør’ zonen afhjulpet,« siger han.

På Lindehøjskolen har de to ‘kys og kør’ zoner, der fungerer som afsætningszoner, hvor forældrene kan sættes deres børn af, når de aflevere dem om morgenen.

»Begge zoner fungerer godt, omend der til tider godt kan være pres på dem om morgenen,« siger skolebestyrelsesformanden.

Lige nu er Lindehøjskolen den eneste skole i Herlev, der har en ‘kys og kør’ zone.

LÆS OGSÅ: Nyt om nedrivningen af Bangs Torv

Kildegårdskolen: Ønsker at sikre bedre forhold for cyklister

På Kildegårdskolen modtager skolebestyrelsen ikke henvendelser fra forældre, der er bekymrede om morgentrafikken omkring skolen. Det fortæller Marie Topp, der er skolebestyrelsesformand på Kildegårdskolen.

»Men der har været henvendelser i forhold til afd. Øst med opmærksomhed på, at der er en del biltrafik til og fra skolen, som kan gøre det sværere at færdes som blød trafikant, og at de trafikale forhold på vejene omkring skolen ikke tilgodeser de bløde trafikanter,« fortæller hun og tilføjer:

»Ved afd. øst kan det være vanskeligt at sikre tilstrækkelig synlighed og plads til cyklister i afleveringssituationen,« siger hun.

Ved afd. øst kan det være vanskeligt at sikre tilstrækkelig synlighed og plads til cyklister i afleveringssituationen

Ifølge Marie Topp vil skolebestyrelsen gerne sikre bedre forhold for cyklister og gående omkring skolen. Skolebestyrelsen håber også, at de kan motivere flest mulige til at tage cyklen eller gå til skole i stedet for at tage bilen.

Derudover fortæller skolebestyrelsesformanden, at de er opmærksomme på, at trafiksituationen omkring Kildegårdsskolen afd. Vest kan komme til at ændre sig i takt med at det nye rådhus i Hjortespring tages i brug, og når byggeriet af plejecentret går i gang.

Der er ikke ‘kys og kør’ zoner på Kildegårdskolen, hvor forældre kan sætte deres børn af, og ifølge Marie Topp er det heller ikke noget, som forældrene har efterspurgt.

LÆS OGSÅ: Sådan fordeler de personlige stemmetal sig

Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!